رابطه ی انگیزش درونی و نیازهای بنیادین روانشناختی:مقایسه مدرسه مبتنی بر رویکرد شناختی و مدرسه مبتنی بر رویکرد رفتاری
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 675;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77490;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 675;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77490
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهشاد اوچانی
- استاد راهنما
- جواد حاتمی
- چکیده
- نظریهی خودتعیینگری بیان میکند که ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی که شامل سه نیاز خودمختاری، شایستگی و ارتباط است، منجر به انگیزش درونی میشود (دسی و رایان ، 2000). پژوهش حاضر ابتدا به بررسی ارتباط نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش درونی دانشآموزان دختر ایرانی در درس ریاضی میپردازد. به این منظور مقیاسی جهت سنجش انگیزش درونی و نیازهای بنیادین روانشناختی در سه نسخهی پیشمقدماتی، مقدماتی و نهایی، طراحی و اجرا شد. برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس، نمونهای شامل 382 نفر از دانشآموزان دختر پایهی پنجم از حوزههای پنجگانه شهر تهران، به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به مقیاس انگیزش درونی پاسخ دادند. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل آیتم و محاسبه ضرایب همگونی درونی، نشان از ویژگیهای مناسب آیتمها و عاملهای استخراج شده داشت. همچنین آلفای کرونباخ برای این مقیاس 0/7 به دست آمد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت مقیاس خودگویی از روایی و اعتبار مناسبی جهت سنجش انگیزش درونی و نیازهای بنیادین روانشناختی در دانشآموزان دختر ایرانی برخوردار است. سپس به منظور بررسی رابطه پیشبینی کننده بین نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش درونی از رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که عوامل شایستگی و ارتباط با معلم میتوانند انگیزش درونی در درس ریاضی را پیشبینی کنند. سپس به بررسی تفاوت انگیزش درونی و نیازهای بنیادین روانشناختی دو مدرسه با رویکردهای شناختی و رفتاری پرداخته شده است. به این منظور آزمون t مستقل اجرا شده است. نتایج نشان میدهد که بین این دو مدرسه از نظر انگیزش درونی و نیازهای بنیادین روانشناختی تفاوت معنادار وجود دارد و تنها در عامل ارتباط با همکلاسیها تفاوتی دیده نمیشود.
- Abstract
- Self-determination theory (SDT) states that satisfaction of basic psychological needs, including the need for autonomy, competence and relatedness will lead to intrinsic motivation (Deci and Ryan, 2000). This study at first examines the relationship between basic psychological needs and intrinsic motivation of Iranian girls students in mathematics. For this purpose, 382 students of five school responded to the scale of intrinsic motivation and psychological basic needs. So a valid and reliable instrument to measure intrinsic motivation and basic psychological needs for Iranian students is needed. For this purpose a scale for measuring intrinsic motivation and basic psychological needs in three versions ,primitive, preliminary and final design were carried out. To evaluate the psychometric properties of the scale, a sample of 382 fifth grade students from five different areas of Tehran, were selected using multi-stage cluster to scale their internal motivation. Data were analyzed using exploratory factor analysis. Item analysis and internal consistency coefficients, showing the items and operating convenience feature was extracted. Cronbach's alpha for this scale was 0.7. So we can conclude scale for evaluating the validity and reliability of self-talk of intrinsic motivation and basic psychological needs students are Iranian girl. In order to examine the relationship between predictor of basic psychological needs and intrinsic motivation multiple regression were used. Multiple regression analysis showed that competence and can predict intrinsic motivation. In other words, 19.6% of the variance associated with competence can explain the intrinsic motivation changes. Due to the significant level, the resulting amount is significant. Then, the difference between intrinsic motivation and basic psychological needs of students with cognitive and behavioral approaches have been investigated. For this purpose, an independent t test was performed. The results show that there are significant differences in intrinsic motivation and basic psychological needs between cognitive and behavioral schools.