عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش واسطه ای فرآیندهای خودشناسی و تفکر سازنده در رابطه استرس ادراک شده با رضایت از زندگی و سه گانه سیاه در سرپرستان و کارگران




    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 691;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76478;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 691;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76478
    تاریخ دفاع
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    نیما قربانی

    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای فرایندهای خود شناختی و تفکر سازنده در رابطه استرس ادراک‌شده با رضایت از زندگی و سه‌گانه سیاه در بین سرپرستان و کارگران پتروشیمی شازند بود. بدین منظور 250 نفر از سرپرستان و کارگران پتروشیمی شازند به‌صورت در دسترس انتخاب و پرسشنامه‌های خودشناسی انسجامی (قربانی و همکاران، 2008)، بهوشیاری (دسی و رایان، 2003)، خودمهارگری (تاجنی و همکاران، 2004)، تفکر سازنده (اپشتین و می‌یر، 1989)، استرس ادراک‌شده (کوهن و همکاران، 1983)، سه‌گانه سیاه (جانسون و وبستر، 2010) و رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از ضریب رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. نتایج نشان داد در رابطه استرس ادراک‌شده با رضایت از زندگی،تفکر سازنده و در رابطه استرس ادراک‌شده با سه‌گانه سیاه خودمهارگری نقش مؤثرتری دارد. همچنین تفکر سازنده در تبیین تغییرات مربوط به سه‌گانه سیاه تأثیری ندارد. متغیر استرس ادراک‌شده نیز به‌واسطه فرایندهای خود شناختی و تفکر مخرب بر روی سه‌گانه سیاه نقش خود را اعمال می‌کند. و درمیان فرایندهای خود شناختی تنها خودمهارگری در رابطه استرس ادراک‌شده با سه‌گانه سیاه مؤثرتر است. این نتایج حاکی از نقش برجست? خودمهارگری در رابطه با سه‌گانه سیاه و تفکر سازنده در رابطه با رضایت از زندگی دارد.
    Abstract
    The aim of this study is to examine the mediating role of self-knowledge processes and constructive thinking in relation of perceived stress with life satisfaction and dark triad among supervisors and workers in Shazand petrochemical. For this purpose, 250 supervisors and workers randomly selected and the Integrative Self-Knowledge Scale (Ghorbani et.al 2008), Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) (Deci and Ryan, 2003), Self Control Scale (Tangney, 2004), Constructive Thinking Inventory Scale (Epstein and Meyer, 1989), Perceived Stress Scale (Cohen et.al 1983), Dirty Dozen Dark Triad scale (Johnson and Webster, 2010) and Satisfaction with Life Scale (SWLS) (Diener et.al 1985) was completed. The data were analyzed using hierarchical regression coefficient. The results showed that in relation of perceived stress and life satisfaction, constructive thinking and in relation of perceived stress with dark triad, self-control are more important. The constructive thinking in explaining the changes of dark triad does not affective. Perceived stress is effective on dark triad due to destructive thinking and Self-Knowledge processes. Among the Self-Knowledge processes, self-control in the relationship between perceived stresses with the dark triad is most effective. These results indicate the prominent role of self-control in relation of the dark triad and constructive thinking in terms of life satisfaction. Key Words: Mediating Role, Self-Knowledge Processes, Constructive Thinking, Perceived Stress, Life Satisfaction, Dark Triad