عنوان پایاننامه
بنیاد های فلسفی اسطوره وصور سمبلیک هنری
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7702;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40324
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- هاجر بابازاده
- استاد راهنما
- سید موسی دیباج
- چکیده
- تاریخ قدیم انسان به طرزی گویا در صور نمادین? و اساطیری که از انسان ابتدایی به یادگار مانده قابل کشف است. آنچه در نتیجه کاوش های باستان شناسان به دست ما می رسد صرفا بازگو کننده وقایع ازمنه تاریخی نیست، بلکه گنجینه ای است ازآثار، اسطوره ها و زبان هایی که داستان عقایدو آرای انسان های گذشته را بازگو می کند. آنچه در این رساله، مطمح نظر است پی بردن به فلسفه اسطوره یا دانش مبانی اسطوره ای است. پی بردن به چگونگی پیدایش اسطوره ها، کارکردشان و ضرورت ایجاد آن ها موضوع تحقیق در این دانش است که با توسل به مجموعه ای از مفاهیم اسطوره ای مشترک در بین ملل گوناگون و آثار گوناگون این ملل که به صورت صور نمادین باقی مانده است، می توان به مبانی هستی شناختی اسطوره های گوناگون دست یافت. مقایسه اساطیر همانند در زبان های هم ریشه، روشن می کند که حتی به رغم دقیق ترین رویکرد نسبت به سنت (برای مثال وداهای هندی)، اسطوره به شکل اولیه اش حفظ نشده است، زیرا با وجود آن که اسطوره به طور قابل توجهی (شاخه زرین فریزر نیز مدعایی بر آن است) مخدوش شده است، اساطیر همانندی همچون آتش در سراسر جهان وجود دارد. تا آنجا که می دانیم در عهد باستان، در فرهنگ های ابتدایی پیش از تاریخ و حتی در دوران دیرینه سنگی هم، اسطوره وجود داشته است.?? در اسطوره دنیای ذهنی و عینی به هم می آمیزد. زمان واقع عینیت خود را از دست می دهد و به زمان های ذهنی تبدیل می شود. الهه به صورت انسان درمتجلی میشود انسان قدرت های غیر عینی را که اسطوره به حوادث مینوی - مافوق طبیعی اما مورد اعتقاد- منسوب می دارد، از خود نشان می دهد. ارواح مینوی، عالم تاریخ و عرصه زمان عینی را اشغال می کنند. نیاکان پرستی، نیاکان از یاد رفته را که در محدوده زمان عینی زیسته اند، به قلمرو نامحدود ابدیت گونه زمان ذهنی واپس می راند و از آن ها الهه می سازد. دگرگونی های عالم را که به دنبال حوادث عظیم و فاجعه بار عالم طبیعت مانند سیل، زلزله، توفان، آتشفشان، خشکسالی ها و قحطی های طولانی روی می دهد و لاجرم به زمان عینی ارتباط دارد، در خاطره نسل های بعد، نشانه نوعی ترتیب و توالی از پیش حساب شده در ادوار عالم جلوه می دهد. بدین گونه، هر دگرگونی که در عالم پدید می آید به دخالت الهه یا انسان های قهرمان که فناپذیر، اما مورد عنایت خاص فناناپذیران شمرده می شوند، منسوب می گردد و
- Abstract
- Ancient history of man is clearly realizable in symbolic forms and myths from primitive ages that have remained for us. What we have gotten from archaeological excavations merely is not retelling the events of historical ages, it is a treasure of works, myths, signs and cultures that is retelling the story of ancient mans ideas. What we search is the philosophy of myth or the basic knowledge of myth. To understand how myths are found and what related functions are, includes our main subject in this paper. With the help of the myths used in countries and in their works, we can approach the ontology of different myths. We are aware that developing of myths has been based on the reflection of social structures, natural phenomena and psychological interactions. The existence of myths in ancient mythical religions is inevitable, becomes more important in our study than imaginary stories created by human for entertainment. Myth comes into our scientific observation due to the fact that it is considered as a part of human thought and his knowledge. According to both philosophical as well as mythical aspects of Hegel and Cassirer, man couldn't think of natural phenomena without using myths in the process of his mind development.? In this paper mythical thought is considered in the course of mind development. It is accepted by most art expertise, art reflects of realities' where as becomes a mirror for reflection of thoughts and Ideas. so we can understand the origin of mythical consciousness in ancient times. Therefore prehistoric symbolic forms of art correspond to the prehistoric mythical thought of man kind. As a result, the primary origin of ancient pictures and myths are mythical thoughts. Finally in this paper, we provide a closely on analysis of the procedure of thoughts and ideas of human being as creators of prehistoric forms of art.