عنوان پایان‌نامه

شناسایی بهترین روش بخش بندی بازار پوشاک زنانه



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی بهترین روش بخش بندی بازار پوشاک زنانه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74128;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002266;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74128;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002266
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    چکیده آمار رسمی نشان می¬دهد که ?? درصد پوشاک کشور به صورت قاچاق وارد می¬شود. اگر شناخت درستی از بازار وجود داشته باشد تولیدکنندگان داخلی می¬توانند در این رقابت پیشی گیرند. بخش-بندی بازار به سازمان¬ها کمک می¬کند تا با شناسایی بخش¬های همگن بازار نیازهای مشتریان گوناگون را مدیریت نمایند. یکی از گام¬های اولیه در فرآیند بخش¬بندی بازار، انتخاب متغیرهای بخش¬بندی است. مطالعه پژوهش¬های انجام شده نشان می¬دهد محققان یک یا چند متغیر را بر مبنای بینش خود انتخاب می¬کنند بی¬آنکه روش¬های گوناگون بخش¬بندی براساس معیارهای دقیق و علمی با یکدیگر مقایسه شوند. هدف تحقیق حاضر شناسایی بهترین روش بخش¬بندی بازار پوشاک زنانه شهر تهران از میان دو روش CSI و Life style و نیز ترکیب آنها با یکدیگر است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- پیمایشی می¬باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان 18 تا 58 ساله تهرانی است. داده¬های مورد نیاز تحقیق از طریق تکمیل 430 پرسشنامه جمع¬آوری شد. در این مطالعه با استفاده از بخش¬بندی خوشه¬ای(روش وارد)، کمترین تعداد بخش‌ها تعیین شد. از سبک¬های CSIو Life style به عنوان متغیر بخش¬بندی و برای توصیف بخش¬های به دست آمده به همراه ویژگی¬های جمعیت شناختی استفاده شد. با توجه به ادبیات موضوع، کیفیت بخش¬های به دست آمده با استفاده از معیارهای آماری و کیفی بررسی شد. معیارهای آماری عبارتند از پروفایل، توزیع مینیمم و ماکزیمم و تمایز بخش¬ها ومعیارهای کیفی عبارتند از دارای ارتباط، وضوح، تفاوت و مفید بودن بخش¬ها. از آزمون¬های آماری برای تائید قوت فرآیند بخش¬بندی و خروجی آن و پس از آن از معیارهای کیفی برای کمک به منطق مدیریتی و انتخاب از میان راه¬حل¬ها استفاده شد. ترکیب این سنجه¬های "سخت" و "نرم"، یک آزمون مهم برای قوت و صلاحیت بخش¬بندی ایجاد نمود. نتایج نشان می¬دهد که بهترین روش، ترکیب دو سبک لذت¬گرایی و سردرگمی از سبک¬هایCSI با دو سبک معتقدان و موفقان از سبک¬هایLife style می¬باشد که 5 بخش را ایجاد می¬نماید که عبارتند از موفقان، لذت¬گرا، معتقدان، باثبات و بقاجویان. سه بخش اول از لحاظ درآمد ماهیانه و هزینه¬ی سالیانه¬ی میانگین بالاتری را دارا می¬باشند. تفاوت-های مهم و معناداری میان بخش¬ها در سبک¬های لذت¬گرایی، سردرگمی، موفقان و معتقدان وجود دارد و همچنین 9 ویژ
    Abstract
    Abstract Official statistics express 107 of apparel of country is imported as Contraband thus right identifying of market is essential for internal producers to win. By identifying homogeneous segments,Market segmentation helps firm to manage different costumers demands. One of the initial steps in segmentation process is selection of segmentation variables(bases). Literature’s review reveals that one or more variables is selected by researchers based on their intuition without compairing them with each other according scientific and precise criteria. The aim of current exploration is to identify the best female apparel market segmentation method(base) through CSI and Life styles and combination of them. Objectively this research is applicable and methodologicaly it is descriptive survey. The statistical population of this study is all of the women between 18 to 48 years from Tehran. Required data for this research collected through 431 filled questionnaires. The segmentation solution was developed by using a clustering approach named “ward method” to obtain the least numbers of segments. Variables from CSI and Life styles are used to the analysis or assist in describing the emerging segments. Based on research literature the quality of segmentation output is investigated by using qualitative and statistical criteria. the statistical criteria include profiles, distribution and discriminance(F-value). The qualitative criteria include coherence, vividness, differentiation and usefulness. The statistical tests are used to verify the robustness of the segment identification process and its outcomes. The qualitative criteria then enable the intuitive managerial logic of the solution to be judged. Combining these “hard“ and “soft“ measures provides a tough test of the robustness and validity of a segmentation project. The result of studies implies that combination of tow Life styles named as believers and achiever with tow styles of CSI named as recreational and confused are best bases for segmentation. The analysis produced a 4 clusters. The segmentation labeled as achiever, recreational, believers, stables and survivors. There is significant differences betwin segments about as recreational, confused, believers and achiever styles. Moreover 9 demographic specifications was described for each segment. Key words: Market segmentation, CSI, Life styles, segment quality criteria.