عنوان پایاننامه
طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی برای خرده فروشی های آنلاین بر اساس رویکرد استروالدر
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002424;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78774;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002424;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78774
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه عابدی دستجردی
- استاد راهنما
- آصف کریمی
- چکیده
- رشد قابلتوجه در تعداد کاربران اینترنت، انگیزه و فرصت لازم را برای شکلگیری بازارهای الکترونیکی و کسبوکار الکترونیکی به صورت جهانی و منطقهای فراهم آورده است؛ به تعبیر دقیقتر افزایش تعداد کاربران اینترنت به معنی افزایش ارزش اقتصادی شبکه اینترنت شده است. کسب و کارهای اینترنتی دارای مزایای بسیاری هستند که میتوان به کمبودن سرمایه مورد نیاز برای شروع، داناییمحور بودن، فارغ از مکان و زمان بودن این نوع کار اشاره کرد. اما همه کسانی که پا به این عرصه میگذارند موفق نمیشوند. لازمه موفقیت در هر کاری دانستن قواعد و رعایت آنها میباشد که امروزه این قواعد به عنوان مدل کسبوکار الکترونیکی مطرح میشود. تعداد کسبوکارهای الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است و علی رقم شروع کند فروش آنلاین محصولات و ارائه آنلاین خدمات به مشتریان، حجم فروش در سال 1999 به بیش از 20. 3 بیلیون دلار و در سال 2000 به 29 بیلیون دلار و در سال 2001 به رقمی برابر با 33 بیلیون دلار افزایش یافت. بر اساس تحقیقات مؤسسه فاستر در سال 2007، کشور آمریکا که با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم میکرد، به تنهایی به حجم خردهفروشی اینترنتی به رقم 175 میلیارد دلار دست یافت و بر اساس پیش بینیای که توسط این مؤسسه صورت پذیرفت، تخمین زده میشد که سالیانه حدود 30 میلیارد دلار به این عدد افزوده شود و برای سال 2012 به حدود 335 میلیارد دلار بالغ شود. کسبوکار الکترونیکی که زمانی تنها به تعداد محدودی بنگاه و مؤسسه محدود بود، در حال حاضر به عصری وارد شده است که حدود یک چهارم جمعیت جهان به عنوان عضو و کاربر شبکه و بخش زیادی از آنها به صورت مصرفکننده در آن حضور دارند. از لحاظ ماهیت، انقلابی در حال رخ دادن میباشد و مدیران کارآفرین و مخاطره جو، مدلهای جدیدی را برای کسبوکار، اقتصاد و دولت ایجاد میکنند. این پژوهش با هدف ارائه یک مدل کسبوکار الکترونیکی نوآورانه برای خردهفروشیهای آنلاین، بر مبنای آنتولوژی جامع استروالدر پایهریزی شده است. این آنتولوژی برای ارائه و طراحی مدلهای کسبوکار الکترونیکی بکار میرود و از آن به عنوان "تعریف دقیقی از موارد کسبوکار الکترونیکی و اجزاء وابسته آن در مدل کسبوکار شرکت" یاد میشود. بنابراین در این پژوهش که بصورت کیفی انجام گرفته است به شناسایی اجزاء 9 حوزه از این آنتولوژی پرداخته میشود که به این منظور؛ به شناسایی اجزاء مدل کسبوکار الکترونیکی خردهفروشیهای آنلاین از طریق بررسی پژوهشهای گذشته و سپس از طریق مصاحبه با 9 نفر از خبرگان این صنعت پرداخته میشود. که با استفاده از آنتروپی شانون اجزاء هر یک از 9 حوزه رتبه بندی شده و با استفاده از مصاحبهها بر آنها صحهگذاری میشود. کلیدواژگان مدل کسبوکار الکترونیکی، کسبوکار الکترونیکی، خردهفروشیهای اینترنتی، فراترکیب.
- Abstract
- Significant growth in the number of Internet users, the motivation and the opportunity for the formation of e-markets and e-business to provide global and regional, to put it more precisely to increase the number of Internet users to significantly increase the economic value of the Internet. Internet businesses has many advantages that can help to reduce the capital required to start, knowledge-based, regardless of place and time pointed out that this type of work. But all those who fail to put into the field. Success in any business it is to know the rules and follow the rules that are introduced as a model of e-business. The number of businesses is increasing every day and despite a slow start selling online products and online customer service, sales volume in 1999 to more than 20. 3 billion dollars in 2000 to $ 29 billion in 2001 to digitize rose $ 33 billion. According to the Institute of Forrester 2007, the country America was grappling with economic problems, alone, the volume of retail store to figure reached 175 billion dollars, based on the forecast that was conducted by the Institute, estimates It was estimated that approximately $ 30 billion to increase this number to around 335 billion dollars in 2012. E-business at a time when there were only a limited number of firms and institutions, but has now entered an era which is about a quarter of the world as a member of the user network, That a large part of them are active in this field as consumers. This study aimed to provide an innovative e-business models for online retailers, based on a comprehensive ontology is based OSTWALDER. This ontology is designed to provide e-business models and used it as a "definition of e-business and related components of the business model the company" will be remembered. So in this study was to qualitatively identify the components 9 scope of this ontology is provided for this purpose, to identify electronic components business model online retailers by examining past research and interviews with 9 experts of the industry will be discussed. Using the Shannon entropy component of each of the 9 areas ranked using interviews they will be validated. Keywords E-business, E-business model, E-retailer, Meta-synthesis