عنوان پایان‌نامه

ارائه الگویی برای تناسب کاربردی اراضی مبتنی بر سیستم حمل و نقل پایدار شهری مطالعه موردی منطقه ۲۲ شهرداری تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه الگویی برای تناسب کاربردی اراضی مبتنی بر سیستم حمل و نقل پایدار شهری مطالعه موردی منطقه ۲۲ شهرداری تهران" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1564;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79435;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1564;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79435
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    با شروع عصر صنعتی شدن، دامنه مشکلات و مسائل شهری تمامی طیف ها، طبقات و اقشار اجتماعی را در برگرفته است. در حال حاضر یکی از مهم ترین چالش های پیش روی کلان شهرها، ناکارآمدی سیستم حمل و نقل می باشد که عوارض جدی محیط زیستی همانند آلودگی هوا و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی را در پی داشته است. یکی از اصلی ترین دلایل بروز چنین پیامدهایی، عدم توجه به نقش مهم کاربری ها در تولید سفر و یکپارچگی آن با حمل و نقل به ویژه در بخش عمومی است. کاربری زمین و حمل و نقل همانند دو روی یک سکه هستند که بین آن ها یک رابطه دوجانبه وجود دارد. بنابراین ضروری است که برنامه ریزی مربوط به بخش حمل و نقل و کاربری زمین به صورت هماهنگ و یکپارچه با یکدیگر صورت گیرد. منطقه 22 شهرداری تهران با داشتن شرایط زیست پذیری مطلوب تر نسبت به سایر مناطق مورد توجه زیادی قرار گرفته است. قطعا با توجه به ازدیاد جمعیت در سال های آتی چنانچه تدابیر لازم در زمینه حمل و نقل عمومی اتخاذ نگردد، مشکلات عدیده ی این منطقه اجتناب ناپذیر خواهد بود. بنابراین در این مطالعه با انتخاب منطقه 22 ، ابتدا وضعیت فعلی حمل و نقل با معیارهای حمل ونقل پایدار سنجیده شد که نتیجه این مقایسه روند ناپایدار در زمینه حمل و نقل منطقه را نشان می دهد. در ادامه به منظور برنامه ریزی برای نیازهای آتی حمل و نقل در منطقه، جمعیت آینده و همچنین میزان سفرسازی کاربری های خدماتی در حال ساخت با استفاده از روش های ریاضی و مدل های مربوطه پیش بینی گردید. نتایج این پیش بینی ها نشان می دهد که میزان جمعیت منطقه در حال افزایش بوده و همچنین کاربری هایی خدماتی در حال احداث، در آینده جمعیت بسیار زیادی را وارد منطقه می کند. پس از آن مکان یابی ایستگاه های مترو با در نظر گرفتن پارامترهای موثر و با استفاده از روش فازی و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفت. در انتها نیز الگوی توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) به عنوان راهکاری جهت برنامه ریزی همزمان کاربری زمین و حمل و نقل در اطراف یکی از ایستگاه های پیش بینی شده ارائه و پیشنهاد گردید.
    Abstract
    Since the beginning of the industrialization age, urban issues and problems has involved diverse groups of people from all social classes. One of the main challenges in metropolises is the inefficiency of the transport system, which has led to drastic environmental effects such as air pollution, and negative social and economic consequences. Overlooking the substantial role of the land use in trip generation and its integration with transportation especially in public section is one of the key causes here. Land use and transport are two sides of the same coin and there is a reciprocal relation between them; hence their integrated planning is essential. Having more desirable livability conditions than the others, district 22 of Tehran has drawn lots of attention. Considering overpopulation in the coming years, the district would face multiple inevitable problems if necessary measures concerning transportation are not taken. First in this study, an evaluation of the current status of the district 22 in terms of sustainable transport is done, which indicates an unstable process. Thereafter, In order to plan for future transportation needs, future population and trip generation of under construction service landuses are predicted by related mathematical methods and models. The results show that the population is growing and under construction service landuses will also bring a lot more. In the next part and by considering the effective parameters, metro stations are located using fuzzy method and analytical hierarchy process. Eventually, the transit-oriented development (TOD) model as a solution for synchronous planning of land use and transport around one of the provided stations is suggested.