عنوان پایاننامه
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تصمیم واردکنندگان برای واردات پوشاک به بازار ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79786;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79786
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- مجتبی نیک آئین
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- امروزه، واردات کالا نقش برجسته ای در بازرگانی خارجی کشور ما دارد بطوری که سالانه میلیاردها دلار انواع کالاها اعم از مصرفی، سرمایه ای و واسطه ای از مبادی مختلف گمرکی وارد کشور می شود. از سویی تغییرات تا حدودی شدید اقتصادی در آینده نزدیک از جمله برداشته شدن تحریم های کشور، لزوم توجه ویژه به امر واردات محصولات خارجی را ضروری ساخته است. بنابراین شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تصمیم واردکنندگان به بازار ایران امری مهم تلقی می شود. در این پژوهش که در صنعت پوشاک صورت می گیرد، به منظور جمع آوری ادبیات تحقیق، مطالعات کتابخانه ای صورت می گرفت همچنین جهت تکمیل عوامل شناخته شده با خبرگان دانشگاهی و صنعتی (واردکننده پوشاک) مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت، پس از جمع آوری نظرات شاخص های گردآوری شده، توسط خبرگان واردکننده پوشاک مورد اعتبارسنجی قرار گرفت و درنهایت جهت اولویت بندی آن ها پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی و توسط خبرگان واردکننده پوشاک تکمیل گشت. عوامل اصلی پس از تایید به شش دسته ویژگی های محصول، ویژگی های وارد کننده، ویژگی های تامین کننده، ویژگی های دولت مبدا و مقصد، ویژگی های مشتریان هدف و ویژگی های بازار مصرف تقسیم بندی گردید. همچنین جهت اولویت بندی متغیرها از روش AHP استفاده گردید. نتایج حاصل، نشان دهنده اولویت متغیرها به ترتیب ویژگی های واردکننده، بازارمصرف، دولت مبدا و مقصد، محصول، مشتریان هدف و تامین کننده است.
- Abstract
- Today, importation has a prominent role in our country's foreign trade, so that billions of dollars of different goods, from consumer to capital and intermediate goods are imported to the country from different points of customs. At the same time, somewhat severe economic changes in the near future, including the lifting of sanctions on the country, makes it necessary to pay special attention to import of foreign products. Therefore, identifying and prioritizing the factors influencing the decisions of importers to Iranian market is important. In this research which was conducted on the garment industry, library studies were done in order to collect literature. Moreover, in order to include all recognized factors, a semistructured interview was done with academic and industrial experts (garments importers). After collecting comments, indexes compiled were validated by the experts of garment importers. Finally, to prioritize these factors, paired comparison questionnaire was designed and completed by experts of garment importers. The main factors, after being confirmed, were classified into six categories as follows: product features, importer features, suppliers’ features, features of country of origin and destination, target customers features, and consumer market features. In addition, he AHP method was used to prioritize variables. The results show the priority of variables as being: features of the importer, consumer market, countries of origin and destination, product features, target customers and suppliers’ features respectively. Key Words: Identifying, Prioritizing, Import, Decision for Importing