عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر عوامل فرهنگی بر رفتار خرید مصرف کنندگان بیمه عمر
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72321
- تاریخ دفاع
- ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- نسرین علی نژاد
- استاد راهنما
- سعید شیرکوند
- چکیده
- هدف پژوهش عبارت است از بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر رفتار خرید مصرف¬کنندگان بیمه عمر و پس انداز در شرکت¬های بیمه¬ای فعال در سطح شهر تهران جهت گسترش فرهنگ بیمه و اصلاح شیوه¬های بازاریابی به منظور توسعه بیمه های عمر و پس انداز و ترغیب مردم به خرید این نوع محصول بیمه¬ای با هدف تأمین اقتصادی و به تبع آن تأمین اجتماعی و روانی و افزایش امید به زندگی آحاد مردم. در این پژوهش از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم کل نمونه آماری 384 نفر می باشد که بعد از توزیع پرسشنامه با 350 نفر حجم نمونه تحلیل¬های لازم انجام گرفت.این تحقیق از جمله پژوهش¬¬های پیمایشی بوده که نوع آن کاربردی می¬باشد. ابزار اندازه¬گیری داده¬ها در این پژوهش، پرسشنامه می¬باشد که در قالب 39 سؤال بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است، پس از گردآوری داده¬ها به منظور تحلیل داده¬ها از فنون تحلیل آماری و نرم افزار spss و از آزمون¬های اسمیرنوف-کلموگوروف، تحلیل واریانس و تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون فرضیه¬ها استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که، ارضا-پرهیز مهم¬ترین عامل فرهنگی مؤثر بر رفتار خرید مصرف کنندگان بیمه عمرمحسوب می¬گردد بعد از آن به ترتیب امنیت،تقدیرگرایی،خانواده،ارضای نیاز با تأخیر و تنوع می¬باشد.در بین عوامل فردی مهم¬ترین عامل وفاداری؛ در بین عوامل زمینه¬ای مهم¬ترین عامل اعتقادات مذهبی و در بین عوامل شرکتی کیفیت خدمات مهم¬ترین عامل محسوب می¬گردد. کلمات کلیدی : ، بیمه عمر،، رفتار مصرف¬کنندگان، عوامل فرهنگی، ارزش¬های دیگرگرا،فردگرا،محیط گرا
- Abstract
- The aim of this study is to examine the cultural factors affecting buying behavior of Life insurance consumers and savings in companies active in Tehran, in order to spread the culture of insurance and modifying marketing practices and savings and encourage people to buy this type of product to provide economic and consequently social and emotional needs and life expectancy of people. In this study, a simple random sampling method is used. The total volume of sample is 384 questionnaires distributed, 350 samples were used for our analysis. 176 questionnaires were dedicated to men and 174 questionnaires to women. This survey research is a type of application research. Data measurement tool in this research is the questionnaire in the form of 39 questions, depending on the Likert scale. The researchers then analyzed the data collection by data analysis techniques and spss software and to test hypotheses, Smirnov-Klmvgvrvf tests, ANOVA and factor analysis methods are used. After investigations it was found that satisfying-avoidance is the most important cultural factor influencing the buying behavior of consumers, of life insurance. After that, security, fatalism, family satisfaction with delay and variation are the most important ones. Between individual factors the major factor is loyalty; among the underlying factors, the religious believes is the most important factor and between the company factors the quality of service is the major factor. Keywords: insurance, life insurance, culture, consumer behavior Abstract The aim of this study is to examine the cultural factors affecting buying behavior of Life insurance consumers and savings in companies active in Tehran, in order to spread the culture of insurance and modifying marketing practices and savings and encourage people to buy this type of product to provide economic and consequently social and emo