بررسی تاثیر ارزش برند صنعتی بر ارزش برند ترکیبی و تمایل به پرداخت مصرف کننده نهایی در صنعت هواپیمایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74829;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74829
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- فرینام شهرامی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ارزش برند صنعتی بر ارزش برند ترکیبی و تمایل به پرداخت مصرف کنندگان نهایی انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضرکلیه مصرف کنندگان خدمات شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) در شهر تهران است. مدل تحقیق با نمونه ای متشکل از 384 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات لازم از پرسشنامه ای که اعتبار آن مورد آزمون قرار گرفته بود، جمع آوری گردید. این اطلاعات در محیط نرم افزاری Smart PLS با اعمال آزمون های مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل گردید. در پایان مشخص شد که ارزش برند صنعتی باعث افزایش ارزش برند ترکیبی و مولفه های آن از جمله وفاداری، آگاهی، تداعی، کیفیت ادراک شده و تصویر برند در بازار مصرفی می شود. همچنین در ادامه تایید شد که ارزش برند ترکیبی ، تداعی، کیفیت ادراک شده و تصویر برند ترکیبی باعث افزایش تمایل به پرداخت مصرف کنندگان نهایی می گردد. اما وفاداری و آگاهی از برند ترکیبی موجب افزایش تمایل به پرداخت مصرف کننده نهایی نمی شود.
- Abstract
- The effect of industrial brand equity on ingredient brand equity and final consumer willingness to pay in airline industry. The goal of present study is to determine the effect of industrial brand equity on ingredient brand equity and it’s component and also on end-user's willingness to pay in airline industry. Statistical Society of present study is customers of Iran Air services in Tehran city. The research's model was assessed with a sample size of 384 subjects, selected using Accidental sampling method. The required data was gathered with the application of a questionnaire whose validity was measured earlier. These data were analyzed in Smart PLS, employing structural equations model, based on Partial Least Square. Finally, it was determined that in airline industry, industrial brand equity increased ingredient brand equity and it’s component. Moreover, it was confirmed that ingredient brand equity and association, perceived quality, image of ingredient brand positively affected end-user willingness to pay. In contrast, ingredient brand loyalty and awareness did not show such impact. Key words: industrial brand equity, ingredient brand equity, willingness to pay.