"بررسی تاثیر گرایش های فرهنگی بر ادراک از قیمت مصرف کنندگان(مورد مطالعه تلفن همراه)"
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74224;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74224
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- الهام جعفری
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- بازاریابان در پایان قرن بیستم به طور فزاینده ای با بازارهای چند فرهنگی مواجه شده اند. جهانی شدن بازارها و رقابت های بین المللی، شرکت ها را ملزم به فعالیت در یک محیط چند فرهنگی کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثر گرایش های فرهنگ بر ادراک از قیمت مشتریان می باشد. متغیرهای مدل در نظر گرفته شده شامل سه شاخص از ابعاد فرهنگی هافستد و شش بعد از ادراک از قیمت لیختنشتاین خواهد بود. به منظور نیل به این هدف، با توجه به ادبیات تحقیق مطالعه شده، شیوه پژوهش مورد استفاده توصیف پیمایشی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه تعیین شد. جامعه آماری این پژوهش ساکنین کوی دانشگاه تهران می باشد. نمونه آماری نیز با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انجام شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده شده است و کار تحقیقی به صورت توصیفی انجام گرفته است. به منظور آزمون فرضیات، از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پی ال اس برای تحلیل داده ها استفاده شده است. براساس تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده،گرایش بلندمدت اثر مثبتی بر توجه به ارزش، خبره قیمت و تمایل به استفاده از تخفیف دارد.جمع گرایی نیز رابطه مثبتی با میزان حساسیت به پرستیژ دارد. در نهایت میزان حساسیت به پرستیژ رابطه مستقیمی با ادراک از قیمت کلی دارد. نتایج، بیانگر این موضوع است که گرایش بلندمدت بر ادراک از قیمت مشتریان تاثیر قابل توجهی دارد.
- Abstract
- The globalization of markets and international competitions require companies to work in a multicultural environment.If the cultural differences are properly perceived,it can lead to a creative and sustainable sources of competitive advantages of business operations. The purpose of this paper is to recognize how cultural factors influence on consumers price perception.This study gathered data from the Tehran university's students and used a Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) for the data analysis. The findings suggest that among the cultural components, long-term orientation has a significant impact on the price perception of consumers.According to the results, marketing managers will benefit from the cultural differences in the context of production planning, investing, setting pricing and promotion strategies.