عنوان پایاننامه
بررسی تاثیرات اجتماعی و روانشناختی مصرف کننده بر رفتار خرید تفننی مشتریان
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74111
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مریم امین شکروی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- اخیرا نقش خرید تفننی که به طور عمومی به خرید بدون برنامه معروف است و هم چنین سهم بسزای آن در مجموع خریدهای انجام شده توسط افراد مختلف، مورد توجه متخصصان بازار قرار گرفته است. در این تحقیق مدلی از پیش زمینه های موثر بر تمایل به خرید تفننی ارائه شده است که به طور عملی و با استفاده از داده هایی که در یک مسیر زمانی گردآوری شده، در مراکز خرید مورد آزمون قرارگرفته است. در این بررسی تاثیر متغیرهای ویژگی محصول، تاثیرات اجتماعی و ویژگی های مصرف کننده بر متغیر قصد خرید تفننی و نهایتا رفتار خرید تفننی مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و شامل مردان و زنانی بود که مایحتاج زندگی خود را از این فروشگاه ها خریداری می کردند. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. برای این منظور ابتدا به مطالعه تحقیقات پیشین صورت گرفته در مورد رفتار خرید تفننی، نیت خرید تفننی و همچنین ویژگی های شخصیتی عزت نفس و هیجان و ابعاد مختلف ویژگی های محصول و تاثیرات اجتماعی پرداخته شد و نتایج بدست آمده از آن ها در پیشبرد این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. فروشگاه های زنجیره ای شهروند در تهران برای انجام این پژوهش در نظر گرفته شد. محقق با توجه به مطالعات انجام شده به فرضیاتی دست یافته که نشان دهنده تاثیر ویژگی های محصول، تاثیرات اجتماعی و عزت نفس بر نیت و رفتار خرید تفننی است. برای بررسی این فرضیه ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده که برای سنجش اعتبار محتوای پرسشنامه از نظرات محققین، اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شد و با کسب نظرات آن ها و اصلاحات لازم روایی محتوایی پرسشنامه تائید شد. سنجش روایی واگرا و همگرا نیز با کمک تحلیل عاملی و با استفاده از نرم افزار پی ال اس انجام گرفت. هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی استفاده شده است.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد