عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر هویت ملی بر ترجیح برندهای داخلی به برندهای وارداتی محصولات آرایشی- بهداشتی از سوی خریداران در تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72842
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مسعود اسپندار
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- تقاضای گسترده ای در بازار محصولات آرایشی بهداشتی داخل از سوی مصرفکنندگان وجود دارد که با برندهای داخلی و وارداتی پاسخ داده می شود. هویت ملی مصرفکنندگان، ازجمله ویژگی های اساسی هست که می تواند رفتار مصرفی آنان را در سوق دادن به سمت برندهای داخلی و ترجیح این برندها، بهمنظور حس افتخار ملی، کمک به اقتصاد ملی و اشتغالزایی، تحت تأثیر قرار دهد. از طرفی باوجود عرق ملی و رویکرد حمایتی به برندهای داخلی، ارزش ویژه برندهای وارداتی از سوی مصرف کنندگان داخل، در سطح بالاتری نسبت به برندهای داخل در نظر گرفته می شود که این امر می تواند تمایل آن ها را برای برندهای وارداتی به لحاظ داشتن کیفیت و تصویر مناسبتر، بیشتر بالا ببرد. لذا هدف اصلی از این تحقیق بررسی تأثیر هویت ملی بر ترجیح برندهای داخلی به برندهای وارداتی محصولات آرایشی- بهداشتی از سوی خریداران در تهران با نقش تعدیلکنندگی ارزش ویژه برندهای وارداتی می باشد. تحقیق حاضر، ازنظر هدف کاربردی بوده و بر اساس روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی و ازنظر تجزیهوتحلیل داده ها از نوع همبستگی بوده و برای تجزیهوتحلیل داده ها از رگرسیون ساده خطی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شده است. به این منظور بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بهصورت تصادفی، نمونه ای معادل 362 تعیین گردید. نتایج حاصل نشان داد که هویت ملی، ترجیح برندهای داخلی به وارداتی را بهصورت مثبت و مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد اما شدت این اثر در سطح پایینی قرار دارد. در بین ابعاد هویت ملی نیز بعدهای، میراث ملی، همگنی فرهنگی و ملی گرایی مصرفی، بر ترجیح برندهای داخلی به وارداتی مؤثرند که ملی گرایی مصرفی دارای بیشترین تأثیر می باشد ولی بعد نظام اعتقادی بر متغیر وابسته فوقالذکر مؤثر نیست. همچنین نقش تعدیل گری ارزش ویژه برند بر رابطه هویت ملی و ترجیح برندهای داخلی به وارداتی تأیید شد.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد