عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر اثر بخشی بازاریابی در صنایع غذایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75015;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75015
- تاریخ دفاع
- ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- سیما موسوی
- استاد راهنما
- مسعود کیماسی
- چکیده
- هوشمندی رقابتی یکی از ابزارهای مهم در برنامه ریزی استراتژیک و فرآیند مدیریت در سازمان ها می باشد. فرآیند کاوش در پارادایم استراتژی بازاریابی با فرآیند بررسی محیطی در هوشمندی رقابتی به عنوان زیربنایی برای جمع آوری داده ها و تبدیل به اطلاعات در تعامل می باشد و سازمان از این طریق موفق به کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود می شود. هدف این تحقیق، تخمین تاثیر هوشمندی رقابتی بر اثربخشی بازاریابی از طریق متغیر میانجی مزیت رقابتی در شرکت های صنایع غذایی موجود در تهران است. و این اولین پژوهش کاربردی است که رابطه بین هوشمندی و اثربخشی بازاریابی را از طریق مزیت رقابتب مورد بررسی قرار می دهد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نشر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای با 49 سوال در سه بخش هوشمندی رقابتی، اثربخشی بازاریابی و مزیت رقابتی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 132 شرکت از 210 شرکت صنایع غذایی موجود در تهران می باشد. پس از تجمیع پرسشنامه از پاسخ دهندگان، داده های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی به ترتیب با نرم اقزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت و در نتیجه مشخص شد که رابطه مثبت و معناداری بین متغیرهای هوشمندی رقابتی، اثربخشی بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد و کیفیت هوشمندی رقابتی به کسب مزیت رقابتی می انجامد که به سهم خود باعث افزایش اثربحشی در سازمان ها می شود. در پایان نیز پیشنهاداتی کاربردی برای مدیران و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارایه می شود.
- Abstract
- Competitive intelligence is a very important tool of an organization strategic planning and management process. The formal exploration process of the marketing strategy paradigm has been linked with the environmental scanning interactive as a basis for gathering and processing the information to achieve competitive advantage. The purpose of this paper is to assess the impact of competitive intelligence on marketing effectiveness of food industry in Tehran through the mediator factor of competitive advantage. While much empirical works have centred on competitive intelligence, the generalizability of its relationship to marketing effectiveness in food industry of Tehran has been under researched. By the way, this is the first study that empirically investigates the relationship between competitive intelligence and performance measure or marketing effectiveness through mediator factor of competitive advantage. The research is an applied one, the research methods are descriptive and correlation from data gathering view. A 49-item survey questionnaire to measure competitive intelligence, competitive advantage and marketing effectiveness was developed and 132 firms in Tehran were selected from 210 ones as sample of this study. The statistics were analysed in two parts of descriptive and inferential analysis, using SPSS and LIZREL software, and for analysis, structural equation modelling (SME) has been used. The results of the study reported in this paper validated the earlier instruments and found the significant, positive association between CI, competitive advantage and marketing effectiveness. The main finding of this study is that CI leads to marketing effectiveness through competitive advantage.