عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر معنویت بر تصمیم گیری شهودی مدیران شرکت سایپا
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002208;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75336;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002208;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75336
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- معصومه میرموسوی بقرآباد
- استاد راهنما
- حمیدرضا یزدانی
- چکیده
- با توجه به اهمیت و نقشی که نیروی انسانی در سازمان دارد و همچنین به دلیل اهمیتی که معنویت در زندگی انسان دارد، اخیرا توجه به معنویت به سمت محیط های کاری سوق داده شده است و بحث معنویت در محیط کار بسیار رایج و ارزش ویژه ای دارد( ملایری،مریم،47،1393-55). تصمیمگیری شهودی فرآیندی مربوط به ضمیر ناخودآگاه انسان است که با توجه به تجربیات گذشته فرد شکل میگیرد. این فرآیند لزوما از فرآیندهای عقلایی مجزا نیست و در بیشتر موارد هرکدام دیگری را تکمیل مینماید. تصمیمگیری شهودی بر تجربه و قضاوت تأکید بیشتری دارد تا منطق ترتیبی یا استنتاجات خاصی که در تصمیمگیری به کار میرود(Mintz,2010:78-80). این مطالعه به فهم مفهوم تاثیر معنویت بر تصمیم گیری شهودی می پردازد. اهمیت معنویت بر تصمیم گیری شهودی قابل انکار نیست. یکی از دلایل پرداختن به این موضوع مطالعه و بحث بیشتر برای افزایش اطلاعات در این زمینه بوده است. در این مطالعه به بررسی 4 بعد از معنویت در محیط کار آشموس و دوچن (زندگی شخصی، معنا در کار، مسئولیت شخصی،ارتباط مثبت با دیگران) و رابطه ی آن با تصمیم گیری شهودی در شرکت خودروسازی سایپا پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. داده ها از طریق پرسشنامه و نمونه ای متشکل از 88 مدیر به روش تصادفی ساده جمع آوری شده است. این تحقیق دارای 4 فرضیه می باشد و نتایج آن با استفاده از نرم افزار lisrel وSPSS بررسی شده است. از آزمون میانگین ، پیرسون، تحلیل عاملی برای تحلیل فرضیه ها استفاده گردیده است. با توجه به نتایج بدست آمده بین متغیرهای معنا در کار و ارتباط مثبت با دیگران با تصمیم گیری شهودی ارتباط مثبت وجود دارد و بین متغیرهای زندگی درونی و احساس مسئولیت با همکاران با تصمیم گیری شهودی ارتباط معناداری وجود ندارد.
- Abstract
- ندارد