عنوان پایاننامه
شناسایی فرصت های کارآفرینانه ورزشی در استان یزد
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002322;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75180;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002322;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75180
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدرضا ملاصادقی رکن آبادی
- استاد راهنما
- ابراهیم علی دوست قهفرخی
- چکیده
- چکیده هدف از انجام این پژوهش شناسایی فرصت های کارآفرینانه در ورزش استان یزد بود. روش انجام این تحقیق از نوع توصیفی و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات توسعهای و کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان یزد در بخش ورزش ،کارشناسان ادارات گردشگری استان و همچنین متخصصان و پژوهشگران و اساتید حوزه تربیت بدنی و گردشگری انتخاب شدند که در مجموع 150 نفر بودند. به دلیل کم بودن جامعه آماری نمونه گیری به صورت کل شمار بود به صورتی که هر 150 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. با انجام مصاحبه با افراد واجد شرایط و بررسی پیشینه تحقیق، عوامل تاثیرگذار بر فرصتهای کارآفرینی در ورزش استان یزد شناسایی و این عوامل در قالب یک پرسشنامه تنظیم شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما مورد تأیید و تعیین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفت. با توجه به اینکه همه ضرایب بدست آمده بزرگتر از 7/0 میباشند، پایایی ابزار قابل قبول بود. تجزیه و تحلیل دادههای حاصله نیز با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که می توان ورزش را به 9 زمینه مختلف ورزش قهرمانی و حرفه ای، گردشگری ورزشی، مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، تبلیغات ورزشی، تولیدات ورزشی، خدمات ورزشی، ورزش همگانی، آموزش ورزشی و پژوهش ورزشی تقسیم نمود، و عوامل تبلیغات ورزشی بیشترین اولویت و عامل ورزش حرفهای کمترین اولویت را در وضعیت موجود فرصتهای کار آفرینی ورزشی شهر یزد دارند.همچنین عوامل تبلیغات و خدمات ورزشی بیشترین موانع و عامل آموزش و گردشگری در ورزش کمترین موانع را در ایجاد فرصتهای کار آفرینی ورزشی استان یزد دارند. واژه های کلیدی: کارآفرینی، کارآفرین، فرصت، شناسایی فرصت، صنعت ورزش
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to identify sports entrepreneurial opportunities in Yazd province. The methodology of the research is descriptive and in terms of purpose it is developmental and applied. The population of the study included all the experts of the Sports offices, youths in the field of sports, Experts of Tourism Offices as well as experts and scholars and teachers of Tourism and Physical Education in Yazd province which finally a total of 150 people were selected. Due to the small sample population all of the 150 samples were taken. After interview with qualified individuals and reviewing literature review, the factors affecting entrepreneurial opportunities in sports were identified then the identified factors was drawn up in the form of a questionnaire. The validity of the research was approved by the supervisors and its reliability was determined using Cronbach's alpha coefficient. Given that all the coefficients obtained are larger than 0.7, reliability was acceptable. The data analysis was conducted using descriptive and inferential statistics by SPSS software. The results showed that sports can be divided into 9 different fields including professional sports, sports tourism, sports planning and management, sports advertising, sports production, sports services, sports, sports education and sports research. The results also revealed that the factor of sports advertising had the highest priority and the lowest priority was for professional sports in the current situation of entrepreneurship opportunities in Yazd. In addition, it showed that the advertising and services of sports are the greatest obstacles and the education and tourism of sports are the smallest barriers in creation of entrepreneurial opportunities. Key words: Opportunities, Yazd, Sport, Entrepreneurship