عنوان پایاننامه
شناسایی توانمندی ها و قابلیت های گردشگری ورزشی استان قزوین
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002864;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81686;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002864;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81686
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- ابراهیم قنبری
- استاد راهنما
- قدرت اله باقری راغب
- چکیده
- گردشگری یکی از صنایع بزرگ در جهان است و امروزه پیوند میان گردشگری و ورزش نوع جدیدی از گردشگری را ایجاد نموده که جنبههای مختلف و متنوعی را دربرمی گیرد. عوامل مختلفی در هر منطقه وجود دارد که بر توسعه گردشگری آن منطقه مؤثر است و هدف این تحقیق شناسایی قابلیتهای گردشگری ورزشی در استان قزوین است. روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد؛ چهار گروه جامعه آماری این تحقیق را (1-کارشناسان و مدیران بخش گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی شاغل در استان قزوین (20 نفر)، 2- کارشناسان آژانسهای مسافرتی فعال درزمینه تور گردانی استان قزوین (48 نفر)، 3- کارشناسان و مدیران ورزشی شاغل در ادارات تربیتبدنی استان قزوین (25 نفر)، 4- اساتید تربیتبدنی دانشگاههای استان قزوین (32 نفر)) تشکیل میدهند. بعد از طراحی پرسشنامه و تأیید روایی توسط اساتید مدیریت ورزشی و گردشگری در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از آزمودنیها توزیع و پایایی آن (0.96=?) محاسبه گردید. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، دادههای 107 پرسشنامه برگشتی توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون کالموگراف اسمیرنوف، فریدمن و تی تک نمونهای مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف نرمال نبودن توزیع دادهها را نشان می¬داد. برای رتبهبندی مؤلفهها و مهمترین شاخصها جاذبههای مرتبط با گردشگری ورزشی استان قزوین از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج این آزمون نشان میدهد که قابلیتهای انسانساخت یا زیرساختها با میانگین رتبهای 97/2، مهمترین قابلیت برای توسعه گردشگری ورزشی استان قزوین بوده و قابلیت ورزشی (72/2) و طبیعی (21/2) و سپس فرهنگی- تاریخی (10/2) در رتبههای بعدی قرار دارند؛ و همچنین در بحث بررسی عاملهای تأثیرگذار در هر یک از مؤلفهها به ترتیب عامل «راههای ارتباطی» در عوامل انسانساخت، «برگزاری مسابقات و میزبانی لیگ در رشتههای مختلف ورزشی (استانی، کشوری)» در جاذبههای ورزشی، «اسکی در زمستان» در جاذبههای طبیعی و «قلعهها» در جاذبههای فرهنگی-تاریخی، نسبت به عوامل دیگر در توسعه گردشگری ورزشی استان قزوین مهمتر شناخته شدند. بر اساس یافته های تحقیق، بهتر است برنامهریزی و انجام اقدامات بازاریابی، جهت معرفی جاذبههای گردشگری ورزشی و همچنین سرمایهگذاری در بخش زیرساختهای گردشگری ورزشی استان قزوین انجام گیرد. واژگان کلیدی: گردشگری ورزشی، جاذبههای ورزشی، جاذبههای طبیعی، جاذبههای فرهنگی-تاریخی، قزوین
- Abstract
- Tourism is one of the most important industries in the world. Nowadays new form of globetrotting that has variety of aspects is connection between sport and tourism. There are many factors that influence development of tourism in that area. The aim of this study is Identify the capacity of Sport Tourism of Qazvin province. Data was collected from four groups: 1- experts and managers of the tourism sector, tourism and cultural heritage organization working in the province of Qazvin (20 people), 2- Travel agencies operating in the field of experts battalion tour province Qazvin (48 person), 3- Sports executives and experts working in Physical Education province Qazvin (25 person), 4- University professors of physical education Qazvin Province (32 person) forming. After questionnaire design and approved by the validity of sports management professors and tourism in a pilot study in 30 subjects Distribution and its reliability (? =0.96), was calculated. After distributing and collecting questionnaires, 107 questionnaires returned by software data SPSS V.21 and using test Kolmogorov-Smirnov, Friedman and T - the sample analyses were analyzed. Kolmogorov-Smirnov test results data showed non-normal distribution. To rank the most important indicators and the most important parameters related to sports tourism attractions Qazvin Province Friedman test was used. The results show that anthropogenic or infrastructure, with mean scores of 97/2the most important capability to develop tourism and sports Qazvin, Province Sports (72/2) and natural (21/2) and then the historical and cultural (10/2 ) in the next ranks; and also discussed in examining influential factor of each components, respectively, factor means of communication in human factors, "and hosting competitions in different sports leagues (Provincial, national)", in sports attractions,"skiing in winter" of natural attractions and, of castles historical and cultural attractions, compared to other factors were the most important in the development of sports tourism province qazvin known. Based on the findings of research, it is better planning and and conducting marketing actions to nominate tourist attractions, sports and also investment in infrastructure, Sport Tourism in Qazvin province be done. Keywords: sport tourism, sports attractions, natural attractions, historical and cultural attractions, Qazvin.