طراحی اسباب بازی برای کودک مبتلا به اوتیستیک با رویکرد طراحی ترغیبی
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78071;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1254;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78071;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1254
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- طاهره خدایاریان
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره, مریم سادات خلیلی
- چکیده
- اوتیسم یکی از اختلالاتی است که در چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در طبقه اختلالات تحولی فراگیر قرار می گیرد. این بیماری در سه سال اول زندگی ظهور پیدا می کند، آسیب در مهارت اجتماعی، مهارت ارتباطی و الگوی رفتاری، علایق و فعالیت های کلیشه ای، تکرار و محدود از مهم ترین ویژگی های این اختلال است. با توجه به آمار بالا، و افزایش موالید مبتلا به این بیماری، و هزینه های بسیار گزاف درمانی که بیشتر بر عهده خانواده ها می باشد، متخصصان مداخلات درمانی بسیاری برای این گروه از کودکان در نظر گرفته اند. یکی از این مداخلات، روش مبادله تصویر(پکس) است. از آنجا که بیش از 50 درصد از کودکان در خودمانده دارای کلام نیستند، در روش پکس سعی می شود که به کودک آموزش داده شود که خواسته هایش را بوسیله دادن کارت به اطرافیانش بازگو کند. در پژوهش حاضر قصد بر این مبنا قرار گرفت که به وسیله روش پکس به طراحی اسباب بازی انگیزشی برای کودک اتیستیک بپردازیم. برای این منظور از دو محرک انگیزشی نور و صدای موزون استفاده کردیم. ثابت شده که کودکان اتیستیک به محرک های ترغیبی و انگیزش به خوبی پاسخ می دهند لذا وسیله بازی انگیزشی می تواند به آنها در دریافت آموزش با کیفیت مطلوب تر کمک کند و آنها را تشویق به انجام امور شخصیشان کند. پس از مطالعات صورت گرفته، نتیجه بر آن شد که به کمک ساخت کتاب برپاسان که دارای کارت های مغناطیسی می باشد تمام فعالیت هایی که یک کودک اتیستیک باید در طول روز انجام دهد را به صورت مرحله به مرحله و در غالب این کارتها ارایه دهیم و در آن از دو محرک انگیزشی یعنی نور و صدا بهره جوییم تا به کمک این وسیله کودک به انجام امور شخصیش تشویق و ترغیب شود.
- Abstract
- Autism is among those disorders, categorized in the pervasive developmental disorders category in fourth edition of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. This disease emerges in the first three years of life. Damages in social and communication skills, behavioral pattern, stereotypical, repetitive, and limited interests and activities are among the most important characteristics of this disorder. Given the high rate and rise in number of births with this disease and very exorbitant medical expenses, mostly imposed on families, the professionals have considered many therapeutic interventions for this group of kids. One of these interventions is the Picture Exchange Communication System (PECS) method. Since more than a half of autistic children have no power of speech, in the PECS method, it is attempted to teach the child to recount his demands via giving cards. The aim of this study was to design a motivational toy for autistic children using the PECS method. To do so, two motivational stimuli of light and rhythmic sound were used. It was proved that autistic patients response well to incentive stimuli and motivation, thus the motivational toy can help them in learning with higher quality and encourage them to address their personal affairs. After conducting studies, the consequence was that using pop-up book, with magnetic cards in it, the whole activities an autistic child ought to do every day are provided step by step and in the format of these cards. In this book both motivational stimuli, namely light and sound, were used to encourage and motivate the child to carry his/her personal affairs out. Keywords: Autism, toy, Communication Problems, Motivation and Encouragement, Picture Exchange Communication System (PECS)