عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر خرید ناگهانی در فروشگاههای بزرگ(مورد مطالعه:فروشگاههای بزرگ مواد غذایی در سطح استان قم)



    دانشجو در تاریخ ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر خرید ناگهانی در فروشگاههای بزرگ(مورد مطالعه:فروشگاههای بزرگ مواد غذایی در سطح استان قم)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002224;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74013;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002224;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74013
    تاریخ دفاع
    ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

    پدیده خرید ناگهانی یک جنبه فراگیر رفتار مصرف‌کننده و کانون قابل‌توجهی در فعالیت‌های بازاریابی است و اخیراً مورد توجه متخصصان بازار قرارگرفته است. در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی، خریدهای ناگهانی یک منبع مهم درآمدی برای مدیران این فروشگاه‌ها محسوب می‌شود. امروزه مصرف‌کنندگان، حجم رو به افزایشی از این خریدها را به دلایل مختلف انجام می‌دهند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رفتار خرید ناگهانی در فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی می‌باشد. این پژوهش از بعد هدف، کاربردی و از حیث روش گردآوری داده‌ها توصیفی – همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی استان قم می‌باشد. تهیه و جمع‌آوری داده‌ها از طریق تحقیقات میدانی با استفاده از پرسش‌نامه‌ی ?? سؤالی محقق ساخته بین 389 نفر به‌صورت نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس، در سال 1394 صورت گرفته است. بدین منظور چهار دسته عامل شامل: عوامل فردی، عوامل موقعیتی، عوامل مربوط به محصول و عوامل روان‌شناختی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که هر چهار عامل اصلی مذکور، با رفتار خرید ناگهانی رابطه معنادار دارند و در بین ابعاد مربوط به عوامل اصلی، تأثیر لذت از خرید، تمایل به خرید، پول در دسترس، محیط فروشگاه، راهنمایی فروشنده، قیمت محصول، نوع محصول، طراحی و بسته‌بندی محصول، ترفیعات بازاریابی و هیجان پذیری بر رفتار خرید ناگهانی تأیید شد؛ اما بین سن، جنسیت، سطح درآمد و سطح تحصیلات مشتریان، تنهایی خرید کردن، زمان در دسترس، جستجو در فروشگاه و اعتمادبه‌نفس با رفتار خرید ناگهانی مشتریان رابطه معناداری یافت نشد. همچنین رتبه‌بندی عوامل توسط آزمون فریدمن و فردیمن تعقیبی انجام گرفت و عوامل موقعیتی، مربوط به محصول، فردی، و روان‌شناختی به ترتیب در اولویت‌های اول تا چهارم قرار گرفتند. واژه‌های کلیدی: خرید ناگهانی، رفتار مصرف‌کننده، فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی، عوامل مؤثر بر خرید ناگهانی
    Abstract
    Abstract: Impulse Buying phenomenon is a pervasive aspect of customer behavior and a noticeable focus in marketing activities which is noticed by market experts recently. In retail stores and big Grocery Impulse Buying is considered as one important source of revenue for these stores managers. Today consumers do an increasing amount of this kind of purchases for different reasons.The goal of this research is to identify and rank the Factors influencing on Impulse Buying behavior in big Grocery. This research is practical due to its goal and is descriptive survey due to its data collection method. this research statistic society includes all Qom big stores customers. Data collection is accomplished through fieldworks using 39 question questionnaire which has been distributed between 389 people through convenient sampling in 1394. For this aim 4 Factors category including: individual, situational, product and psychological Factors were studied. Data analysis is accomplished through descriptive and inferential statistic using SPSS and AMOS software. This research results indicates that all these four main Factors have meaningful relationship with Impulse Buying behavior and between affiliate aspect to these main Factors, the impact of purchase pleasure, purchase tendency, available money, stores environment, sales man instruction, product price, product type, product design and package, marketing promotions and emotion on Impulse Buying behavior were approved. But no meaningful relationship was found between age, Gender, customers educational level, individual purchase, available time, goggling in store and self-confidence with customer’s Impulse Buying behavior. Also Factors ranking was accomplished by Friedman test and situational, product, individual and psychological Factors were ranked in first to four ranks respectively. Keywords: Impulse Buying, Consumer Behavior, big Grocery stores, Factors influencing impulse Buying