بررسی تحولی و تفاوت تفسیر آزمون ترسیم خانواده در دانش آموزان مادران شاغل و خانه دار
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 682;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75499
- تاریخ دفاع
- ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- ندا رستمی حیقی
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- این پژوهش باهدف بررسی تحولی و تفاوت بین تفسیر آزمون ترسیم خانواده بین کودکان مادران شاغل و مادران خانهدار انجام گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش از نوع غیرآزمایشی (همبستگی) بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی پیشدبستانیها، پایههای اول، سوم و پنجم ابتدایی شهرستان مشکینشهر سال تحصیلی 94-93 بود که با روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 400 نفر (200 نفر دختر و 200 نفر پسر)، از جامعهی آماری انتخاب شدند. در این پژوهش، آزمون ترسیم خانواده (DAF) استفاده شد. پس از جمعآوری نقاشیها و تفسیر آنها، تحلیل همبستگی کایدو و لگاریتم خطی با استفاده از نرمافزار آماری spss انجام شد. نتایج نشان داد کودکان مادران خانهدار نسبت به کودکان مادران شاغل، تمایل بیشتری به حذف والدین از نقاشی دارند. بین دختران و پسران ازنظر تفسیر نقاشیها، سطح تحصیلات مادران و تفسیر نقاشیها، تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین در تفسیر نقاشی کودکان، ازنظر سیر تحولی نیز رابطه وجود دارد. کلیدواژهها: آزمون ترسیم خانواده، مادران شاغل، مادران خانهدار، سیر تحولی تفسیر خانواده.
- Abstract
- This research was conducted to study the difference in the interpretations of family drawing tests between the children of the mothers who are employed and the children of the mothers who are homemakers.Because of practical purposes, the research method used in this study was non-experimental (correlation). The statistical population included all the preschool and elementary schools' students in Meshkin Shahr in 93-94 academic year from first grade to fifth grade. Total of 400students were randomly selected. 200 of these students were male and the other 200 were females. In this study, DAF family drawing test was used. After the drawings and their interpretations were collected, Chi Square and linear Logarithm correlation analysis were conducted using the SPSS statistical software. The results indicated that the children of the mothers who were homemakers showed a greater inclination towards omitting the parents from their drawings than did the children of the employed or working mothers. Moreover, significant differences were observed between the male and female students with regards to the interpretations of their drawings and the level of their mothers' education.In addition, interpretations of the drawings showed that a correlation exists between the development pattern of the students and their drawings.