عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی برنامه آموزشی پویش بر عزت نفس و مهارتهای اجتماعی کودکان با مشکلات یادگیری



    دانشجو در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی برنامه آموزشی پویش بر عزت نفس و مهارتهای اجتماعی کودکان با مشکلات یادگیری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79269;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79269
    تاریخ دفاع
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    نفیسه قرائی
    استاد راهنما
    محسن شکوهی یکتا

    چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی برنامه آموزشی پویش بر عزت نفس و مهارت‌های اجتماعی کودکان با مشکلات یادگیری اجرا شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. گروه نمونه با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد و شامل سی نفر از کودکان پایه‌های سوم تا پنجم دبستان بود که با مراجعه به بیمارستان امام حسین (ع) و کلینیک گوهرمهر تشخیص اختلال یادگیری گرفته و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. برنامه آموزشی پویش در دو حیطه رشد خود و رشد اجتماعی طی هشت جلسه نود دقیقه‌ای در طول چهار هفته (هر هفته دو جلسه) اجرا شد. برای ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی، آزمون عزت نفس پُپ و همچنین فرم دانش‌آموز و فرم والدین مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تحلیل یافته‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس و تی همبسته استفاده گردید. یافته‌ها نشان دادند برنامه آموزشی پویش در حیطه رشد خود، برای گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، ارتقای معنادار سطح عزت نفس کل و سه زیرمقیاس عزت نفس عمومی، تحصیلی و جسمانی را در پی داشته است. پایداری نتایج پس از پیگیری دو ماهه نیز تأیید شد. ولی این برنامه در حیطه رشد اجتماعی بیانگر افزایش معنادار مهارت‌های اجتماعی گروه آزمایشی نیست و این نتیجه با برخی از پژوهش‌های پیشین نیز هم‌راستا می‌باشد. البته دلایل احتمالی عدم اثربخشی برنامه بر متغیر مهارت‌های اجتماعی در پایان ذکر شده است. بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش و ضرورت افزایش عزت نفس کودکان با مشکلات یادگیری، می‌توان برنامه آموزشی پویش را در مدارس و مراکز درمانی، جهت کمک به ارتقای سطح عزت نفس این کودکان، پیشنهاد نمود.
    Abstract
    Abstract The aim of the present study was to examine the efficacy of Pooyesh Educational Program on self-esteem of children with learning problems. The study design was quasi-experimental, with pre-test, post-test and control group. In this study, available sampling method was used and the sample consisted of 30 primary school students in grades 3 to 5 referred to the Imam Hossein Hospital and Goharmehr Clinic for their learning problems. The subjects were randomly assigned to the two experimental and control groups. Pooyesh Educational Program was conducted for 90-minutes a session for eight weeks (two sessions per week). To evaluate the effectiveness of the training program, Pope Self-Esteem Scale and Social Skills Rating System (SSRS) –student and Parent forms, were utilized. Analysis of covariance and dependent t-test were used to analyze the data. The results indicated that the scores of the total self-esteem and the three subscales of Global, Academic and Body Self-Esteem increased significantly in the experimental group compared to the control group. These results were also confirmed after a two months follow-up. On the other hand, the scores of the social skills did not increase significantly and these results support some of the previous studies. At the end of the present research report, the possible reasons for the insignificant intervention findings on social skills are discussed. According to the results of this research and the necessity of increasing self-esteem of children with learning problems, it can be suggested that the Pooyesh Educational Program be used in the schools and health centers to help improve the self-esteem of children with learning problems. Keywords: PASSPORT Program, self concept, social competence, learning disorder