عنوان پایان‌نامه

تاثیر درمان TDCSبر افزایش کارکردهای اجرایی و کاهش نشانه های کودکان مبتلا به اختلال ریاضی مبتنی بر شواهد پتانسیل وابسته به رویداد ERP




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2641ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81563;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2641ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81563
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    هدف اصلی در پژوهش حاضر تاثیر درمان تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS)بر افزایش کارکردهای اجرایی و کاهش نشانه های کودکان مبتلا به اختلال ریاضی مبتنی بر شواهد پتانسیل وابسته به رویداد (ERP) می باشد. به همین منظور 20 نفر از کودکان محصل در دوره ی ابتدایی که دارای اختلال یادگیری در زمینه ریاضی تشخیص داده شدند با روش نمونه گیری هدفمند از مراجعه کنندگان به کلینیک های درمانی شهر تهران انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه استفاده شده است، مجموعاً 20 نفر دانش آموز دارای اختلال ریاضی به صورت تصادفی بر دو گروه آزمایشی 10 نفر و گروه گواه 10 نفر قرار گرفتند در حالی که گروه آزمایشی در طی 10 روز به مدت 20 دقیقه با شدت 1 میلی آمپر در دو ناحیه F3 و P3 در معرض تحریک الکتریکی مغز (tDCS) به عنوان برنامه مداخله قرار گرفتند، گروه گواه در لیست انتظار باقی ماندند تا در زمان مشخص آنها نیز مداخله را دریافت نمایند آزمون تشخیصی ایران-کیمت، حافظه فعال N-back، آزمون عملکرد مداوم TOVA، آزمون عملکردهای اجرایی کارت های ویسکانسین و تکلیف ERP برای هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد نتایج بیانگر تفاوت گروه مداخله در کلیه عملکردهای اجرایی (حافظه ی فعال، بارداری پاسخ، توجه پایدار، سازماندهی و برنامه ریزی) بود در بخش کاهش نشانه های ریاضی گروه آزمایشی تنها در بخش عملکرد و کاربست تفاوت معناداری را با گروه کنترل نشان داد و تفاوت معناداری در بخش محتوایی ایجاد نشد. در میزان آمپلیتود مولفه ی P300 در هر دو نقطه P3 و F3 تفاوت معنادار آماری ایجاد شد اما به لحاظ بالینی این تفاوت قابل استناد نیست به عنوان نتیجه گیری میتوان عنوان کرد که تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) موجب افزایش عملکرد اجرایی (حافظه ی فعال، بارداری پاسخ، توجه پایدار، سازماندهی و برنامه ریزی) در کودکان دارای اختلال ریاضی می شود و می تواند عملکرد ریاضی آنها را بهبود ببخشد همچنین این مداخله در برخی از مولفه های پتانسیل وابسته به رویداد (ERP) تاثیر مثبت داشته است.
    Abstract
    The main aim of present study was effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on increasing executive function and reducing dyscalculia in children with dyscalculia based on event-related potential (ERP). For this, 20 elementary students with dyscalculia were selected among Tehran clinic’s clients using purposive sampling. This study was conducted under the quasi-experimental method with pre-test and post-test along with the control group. In this research, 20 electuary school students with dyscalculia were randomly assigned to two group of experimental (10) and control (10). While the dyscalculic subjects participated in the stimulation of tDCS the control group was in the waiting list to get involved in the intervention at a later specified time. Iran Key-math test, N-back test, TOVA test, Wisconsin cards and ERP tasks were collected before and after the stimulation. The results showed that there were significant differences between experimental and control group in their executive function and math symptoms. In addition, we have significant statistical differences in ERP behavioral variables. In conclusion, transcranial direct current stimulation (tDCS) has improved the executive function and reducing math symptoms in children with dyscalculia, and having positive effects on behavioral components of the ERP. Keywords: Transcranial direct current stimulation (tDCS), Dyscalculia, Executive function, working memory, Response control, Attention, Event Related Potential.