عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش مهارت های زندگی بربهبود روابط زناشویی زوج های مراجعه کننده به فرهنگسرای شهر کرج



    دانشجو در تاریخ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش مهارت های زندگی بربهبود روابط زناشویی زوج های مراجعه کننده به فرهنگسرای شهر کرج" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1165;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78454;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1165;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78454
    تاریخ دفاع
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

    هدف از این تحقیق تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود روابط زوجین مراجعه کننده به فرهنگسراهای شهرکرج می باشد . روش بررسی : نوع مطالعه به صورت آزمایشی و ازطریق پیش آزمون و پس آزمون می باشد و روش نمونه گیری به صورت تصا دفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند به این منظور60 نفر (شامل 30 زوج ،30نفر مرد و 30 نفر زن ) از میان مراجعین به فرهنگسراها انتخاب شدند وبه منظور بررسی رضایت مندی زناشویی از پرسشنامه 47 سوالی انریچ قبل و بعد از آموزش مهارتهای زندگی به سوالات پاسخ دادند و به منظور بررسی نتایج از تحلیل واریانس تک متغیری و آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شده است . یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به تحلیل واریانس تک متغیری مقادیر F اثر متغییر مستقل (گروه ) برای موضوعات شخصیتی ، ارتباط زناشویی ، حل تعارض ، روابط جنسی ، ازدواج و فرزندان ، به لحاظ آماری معنا دارابوده و آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش نمرات این مولفه های رضایت زناشویی می باشد .نمره های دیگر مولفه ها شامل مدیریت مالی ، فعالیت های اوقات فراغت ، اقوام و دوستان و جهت گیری مذهبی در اثر آموزش مهارتهای زندگی تغییر قابل توجهی نداشت .علاوه بر مولفه های رضایت زناشویی بین دو گروه کنترل و آزمایش و بررسی آموزش مهارتهای زندگی بر نمره کل از آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد که بر پایه نتیجه آزمون لوین واریانس نمرات تفاضل رضایت زناشویی بین دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد که تفاوت معنا دار بین دو گروه وجود دارد و این موضوع اثر بخشی عمل آزمایش بر افزایش رضایت زناشویی را تایید می کند .
    Abstract
    The purpose of this study is to investigate the effect of training life skills to the married couples referring to Karaj town clubs on the imporement of their marriage relationships. Research Method This study is a kind of experimental research which is done through a pre-test and a post-test. The sampling was accidental and the groups divided into experimental and control groups. Among the married couples referring to the clubs, 60 participants were selected. According to the evaluation of marital satisfaction, before and after training life skills, whole participants gave answer to an enrich questionnaire which consisted of 47 questions. At the end, In order to the result of the study for independence group, T-TEST and ONE-WAY ANOVA were used. Results In order to ONE-WAY ANOVA the effect of independence variable for personal affairs, couple’s matrimony, sexual affairs, problem solving, marriage and children was meaningful and the training life skills was effective and it causes to increase the score of these marital satisfaction subjects. In contrast, the scores of other subjects include; finance management, free time activities, relatives, friends and the religious fanaticism had no effect on training life skills. In addition to the marital satisfaction subjects between to control and experimental groups and study the effect of training life skills on total score, T-TEST is used for independence group. As a result of LEVENE’S VARIANCE TEST the difference of the scores of marital satisfaction between two control and experimental groups shows that there exists a statistically significant difference between these two groups and this issue confirms the effect of the experiment on marital satisfaction