عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی کارکردهای بافت در شاهنامه محمد جوکی با آثار ۴ نقاش سورئالیبسم (مارکس ارنست، رمدیوس وارو، ارنست فوش و دروتئاتنینگ)




    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11381;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75588;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11381;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75588
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    مینا صدری

    بافت می¬تواند موجب واکنش¬های روان¬شناختی یا عاطفی شود. همچنین قوه تخیل مخاطب را برانگیزد، در این راستا محیط¬ها، تجربه¬ها، اشیا و یا اشخاص را در زندگی واقعی بیننده تداعی کند و معانی نمادین و متداعی ارائه دهد. بافت در همه فرم¬های هنری دخیل است درست همان¬طور که در بسیاری از تجربه¬های زندگی وجود دارد، گرچه این حضور به گونه¬ای مرئی در پیش چشم یا خودآگاه انسان به جلوه درنمی¬آید. در این جریان بافت می¬تواند مکالمه خلاقی را بین نقاش و موضوعات بصری ذهنی ثبت¬کند. شاید همین ویژگی بافت است که موجب خوانش¬های گوناگونی از آن می¬گردد و فرافکنی ذهن را برمی¬تابد. شاهنامه محمد جوکی (844¬هـ¬.ق) یکی از شاهکارهای تیموری است که در آن مهارت هنرمندان را در نمایش صخره‌ها به شکل توده‌های بزرگ با بافت اسفنجی و رنگ¬هایی غیرطبیعی‌، به¬خوبی نشان داده است. از طریق این بافت¬های اسفنجی است که تصور کشف انگاره¬های جدید در مخاطب برانگیخته می¬شود و این ویژگیِ تداعی¬گر صخره¬ها است که امکان مقایسه را با نقاشان سوررئالیسم (وارو ، ارنست، فوش، تانینگ) فراهم می¬سازد؛ زیرا این هنرمندان هنر را وسیله بیان حالات خیالی و رؤیایی معرفی می¬کنند و در این راه اسلوب¬ها و دیگر شیوه¬های نیمه¬خودکاری را می¬پرورانند. در این پژوهش پژوهشگر می¬کوشد میان بافت¬های اسفنجی موجود در طبیعت نگاره¬ها با آثار نقاشان سوررئالیست منتخب مقایسه¬ای تطبیقی انجام دهد و به پاسخ این پرسش¬ها دست یابد: چه ویژگی-هایی، امکان مقایسه تطبیقی بافت¬های موجود در صخره¬های به کار گرفته¬شده در نگاره¬های شاهنامه محمد جوکی را با آثار سوررئالیسم ( ارنست، تانینگ، وارو و فوش) فراهم می¬کند؟ در کدام بخش از نگاره¬ها بافت صخره¬ها از حالت تزیینـی خارج شده و کیفیتـی بیانی به¬خود گرفته¬است؟ بافت صخره¬ها به لحاظ تکنیکی و شیوه بازنمایی تصویری در نگاره¬ها چگونه به¬کار گرفته¬شده¬اند؟ این پژوهش به روش تحلیلی و تطبیقی است و گردآوری منابع به روش کتابخانه¬ای می¬باشد
    Abstract
    Texture can cause the psychological or the emotional reactions. It can also stimulate the audience's imagination and in this regard, it can evoke the environment, the experiences, the objects or the individuals in the real life of viewers and offers them the symbolic meanings. Texture is involved in all of the art forms just as in many life experiences, although its effects are not visible to the eye or human consciousness. It can register a moral conversation between the painter and the subjective visual threads. Perhaps it’s this feature of texture that makes various readings of it. M. Jooki’s Shahnameh (844AH) is one of the masterpieces of the Timurid where show very well the skill of the artists in showing rocks in the form of large masses of spongy texture and unnatural colors. It’s through this spongy texture that the imagination of discovering the new ideas is evoked in the audience, and this evocative feature of rocks provides the possibility to compare with the surrealist painters (Varo, Ernst, Fuchs, Tanning); because these artists consider the art as a means of expressing fantasy and dream, and in this way they grow the other semi-automated methods. In this study, the researcher tries to do a comparison between the spongy texture found in the paintings of nature and the works of mentioned surrealist painters and to answer these questions: What features allow to do a comparative comparison about texture of the rocks used in the paintings of Shahnameh by Muhammad jooki and the works of surrealists (Ernst, Tanning, Varo and Fuchs)? In which part of the image, the texture of the rocks is not decorative but it’s expressive? How the rocks texture has been handled technically in the paintings? This study is analytical and comparative. The resources have been collected using library.