عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر هنر درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری ،عزت نفس و شادکامی نوجوانان



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر هنر درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری ،عزت نفس و شادکامی نوجوانان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1026;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75313;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1026;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75313
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هنر درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری، عزت نفس و شادکامی نوجوانان پرخاشگر بود. جامعه آماری این پژوهش، از بین نوجوانان دختر دبیرستان نرجس تشکیل شده بود، نمونه مورد بررسی، در این پژوهش 20 نفر ( 10 نفر که درجلسات هنردرمانی شرکت و 10 نفر به عنوان گروه کنترل که درمان دریافت نکردند) شرکت نمودند، در مرحله اول سطح پرخاشگری دانش¬آموزان مشخص شد. از میان افرادی که نمره پرخاشگری آنها بیشتر از میانگین بود 20 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و در مرحله بعدی میزان عزت نفس و شادکامی آنها سنجیده شد. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه پرخاشگری AGQ، عزت نفس کوپر اسمیت و شادکامی آکسفورد استفاده شد. پژوهش حاضر براساس هدف کاربردی،براساس اجراء میدانی و براساس شیوه جمع آوری اطلاعات شبه آزمایشی می¬باشد. داده¬های بدست آمده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری MANCOVA استفاده شد و به دنبال معنادار بودن فرضیه اصلی جهت بررسی جزیی¬تر تفاوت¬ها و تعیین وضعیت فرضیه¬های فرعی،نمرات گروه¬ها توسط کوواریانس تک متغیری بررسی شد. یافته¬ها نشان داد که هنردرمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری، عزت نفس و شادکامی نوجوانان پرخاشگر تأثیر معناداری دارد و حجم اثر برای منبع تغییر گروه بدست آمده مقدار قوی و نشان داد متغیر مستقل تأثیر قابل توجهی بر متغیرهای وابسته داشته است. بررسی جزیی¬تر تفاوت¬¬ها و تعیین وضعیت فرضیه¬های فرعی نشانگر تأیید فرضیه¬های فرعی به طور مجزا بود. به عبارتی نتایج نشان داد، هنردرمانی شناختی رفتاری موجب کاهش پرخاشگری و افزایش عزت نفس و شادکامی نوجوانان پرخاشگر می¬شود.
    Abstract
    The main objective of this study was to investigate the effects of cognitive behavior art therapy on aggression, self-esteem and happiness of aggressive adolescents. The population of this research, was Narjes high school girls, sample investigated in this study are, 20 patients (10 who attending art therapy companies and 10 individuals in a control group that did not receive anything) in the first phase aggressive students who were more aggressive than the average score were identified and 20 patients was selected randomly and the next stage, self-esteem and wellbeing was measured. To collect the data, AGQ aggression questioner, Cooper Smith Self Esteem questioner and Oxford happiness questioner were used. The purpose of the present study, based on fieldwork carried out based on the data collection method is quasi-experimental. Data obtained from MANCOVA was used for the main hypothesis to investigate further the significance of the differences and determine the status of hypotheses , scores of groups were analyzed by univariate covariance. The results showed that cognitive-behavioral art therapy on aggression, self-esteem and happiness of aggressive adolescents has a significant impact and volume effects to the source strong and showed the Group achieved a significant impact on the dependent variable is the independent variable. More detailed study to determine differences and economical state of the sub-marker hypothesis was confirmed hypotheses separately. In other words, the results showed that cognitive-behavioral art therapy to reduce aggression and increase self-esteem and happiness becomes aggressive adolescents