عنوان پایان‌نامه

مقایسه امتیازات آزمون های عملکردی بین دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه امتیازات آزمون های عملکردی بین دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1395;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79812;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1395;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79812
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
    دانشجو
    محمد الشیخ
    استاد راهنما
    محمدحسین علیزاده

    آزمون غربالگری عملکردی (FMS) یکی از راهکارهای پیشگیری و پیش بینی آسیب های ورزشی گزارش شده است. آزمون FMS ابزاری است که توانایی تعیین پتانسیل فرد برای امکان ابتلا به آسیب را دارد. این آزمون شامل هفت تست تحرک پذیری شانه، بالا آوردن پا به صورت صاف و فعال، تست پایداری تنه از طریق شنا سوئد، پایداری در چرخش، گام به جلو در یک خط، اسکات کامل و گام برداری روی مانع می باشد. هدف از تحقیق حاضر مقایسه نمرات آزمون حرکت عملکردی بین دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان پسر 18 الی 25 سال دانشگاه تهران می باشند. جامعه آماری دانشجویان ورزشکار در این تحقیق دانشجویان پسر 18 الی 25 ساله دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران می باشند که حداقل هفته ای 3 جلسه (هر جلسه 2 ساعت) به مدت 3 سال بطور منظم ورزش می کنند. از بین این ورزشکاران 50 ورزشکار بطور تصادفی انتخاب شدند. جامعه آماری دانشجویان غیر ورزشکار نیز دانشجویان پسر 18 الی 25 ساله دانشگاه تهران می باشند که به طور منظم 3 جلسه (هر جلسه 2 ساعت) در هفته ورزش نمی کنند. از بین این افراد 50 نفر بگونه ای انتخاب شدند که از نظر سن، قد، وزن و شاخص توده بدنی با افراد ورزشکار همگن باشند. برای مقایسه امتیازات FMS بین دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار از آزمون تی مستقل و یو من ویتنی در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد در عملکرد تحرک پذیری شانه، بالا آوردن پا بصورت صاف و فعال، پایداری تنه از طریق شنا سوئدی، پایداری چرخشی، عملکرد گام به جلو در یک خط و اسکات کامل بین دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود ندارد.
    Abstract
    The Functional movement screen (FMS) examination is one of the reported ways to prevent and predict sports injuries. FMS test can be taken as a tool which enables us to determine how potential an individual is to the possibility of being injured. This examination consists of seven tests which are shoulder mobility, raising the leg straightly and actively, Stability Test through Swedish swimming, stability in rotation, step on the line, full Scott, and stepping Hurdle. The aim of this study is to compare the performance between athletic and non-athletic students' test scores. The participants in this research were male students at the age of 18 to 25 years old from the University of Tehran. The athletic male students aged from 18 to 25 years old were students from the Faculty of Physical Education in the University of Tehran, and attended regular sport exercises at least three times a week (each session two hours) for three years. From among those athletes, 50 athletes were randomly selected. The non-athletic male students aged from 18 to 25 years old from the University of Tehran who regularly attended three sessions (each session two hours) per week did not exercise. 50 students from this group were chosen with the same age, height, weight and body mass index, and were matched with the athletes. A T-test and U Mann-Whitney test were used to compare the FMS scores by athletic and non- athletic male students at a significance level of 0/05. The results showed that there is a significant difference between the athletic and non-athletic male students considering the previous mentioned seven tests.