عنوان پایان‌نامه

نمادها و نشانه های دینی در سینماه دهه هفتاد ایران با نگاهی به سه فیلم روز واقعه (شهرام اسدی) رنگ خدا (مجید مجیدی) و تولد یک پروانه (مجتبی راعی)-فیلم داستانی آزمون




    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11308;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75267;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11308;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75267
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    در اواخر قرن نوزدهم،سینما متولد شد.فرانسه و آمریکا دو کشور پیشرو در این زمینه هستند.برادران لومیر در فرانسه و توماس ادیسون در آمریکامفتخر به اختراع سینما شدند.دیری نپایید که سینما فراتر از ابعاد فنی و هنری اش بازتاب هایی در سایر مسائل زندگی یافت.به گواهی تاریخ سینما،در همان دهه اول پیدایش این پدیده اعجاب انگیز،مذهب و به خصوص مسیحیت و کلیسا نسبت به آن موضع گرفت.گاه با آن همراه شد و گاه واکنش نشان داد.اما آنچه که به قطعیت می توان گفت،حضور مذهب با جدیت دنبال شده و تا امروز نیز ادامه دارد.در ایران نیز پس از انقلاب اسلامی،رویکرد مسئولین و به خصوص بنیانگذار جمهوری اسلامی نسبت به سینما متفاوت بود.انقلاب بر همه مسائل جامعه،به ویژه مسائل فرهنگی و هنری اثر گذاشت و طبیعی بود که سینما نیز از منظر دین،بررسی،نظارت و تحلیل شود. در طول سالیان پس از انقلاب دهها فیلم با عنوان «فیلم دینی»تولید شده است.در این میان ،دهه هفتاد، اهمیت مضاعف دارد. زیرا پس از پایان یافتن جنگ و تثبیت و تبیین مشخصات سینمای دینی،تعداد قابل توجهی از این گونه فیلم ها ساخته شدند.در این دهه صدها مقاله ، دهها کتاب و هزاران کلمه در این خصوص انتشار یافت.در این پایان نامه با بررسی سه فیلم روز واقعه،رنگ خدا و تولد یک پروانه،سعی بر این است که موضوع دین و سینما را با تاکید بر تلاقی نگاه اسلام و حکومت اسلامی با سینما بررسی و تحلیل کنیم.بخصوص نمادها و نشانه های دینی را در فیلم های سینمایی دهه هفتاد جستجو کنیم.دین اسلام نمادها و نشانه های ظاهری دارد و نیز از مفاهیم و معانی عمیقی در تعالیم و احکام خود برخوردار است.سینما نیز به عنوان یک علم و هنر،ظرفیت بالایی برای تبیین مفاهیم مورد نظر کارگردان دارد.تلفیق هنرمندانه سینما با مفاهیم عمیق و معناگرایانه دین در بسیاری از آثار سینمایی رخ داده است.این گونه آثار شایستگی عنوان سینمای دینی را دارند.
    Abstract
    In the late nineteenth century, cinema was born. France and the US, two leading countries in this field. Lumière brothers in France and Thomas Edison in the United States were honored with the invention of cinema. Soon the cinema beyond the technical and artistic aspects of his life reflections found in other issues. Historically speaking cinema, in the first decade of the emergence of this phenomenon Wonderful, religion and especially Christianity and the Church opposed it Grft.gah with it and sometimes Respond to uncertainty. But what we can say, the religion seriously and continues to this day. In Iran, after the Islamic Revolution, the Islamic Republic's founder and responsible approach to Cinema was different. Revolution on all issues of society, especially the cultural and artistic issues that affect both natural and Film "cinema from the perspective of religion, investigate, monitor and analyze. Over the years after the revolution, dozens of films as Production. In the meantime, seventies, even more important. Because after the war ended and fixed and "religious Explaining the characteristics of religious cinema, a significant number of these films were made. In this decade, hundreds of articles,Dozens of books and thousands of words in the case of Yaft.dr this thesis by examining the three-day event film, color God and the birth of a butterfly, tries to look at the issue of religion and cinema by focusing on the intersection of Islam and Islamic governments film study and analysis of religious symbols in movies Knym.bkhsvs decade Search Knym.dyn Islam seventy symbols and signs outside, and the deep meanings of concepts and teachings and Its own rules. Cinema as an art and science, a high capacity to explain concepts Dard.tlfyq artistic director of cinema with deep meanings of spiritual religion occurred in many films This kind of competence as their religious cinema.