عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت استفاده معلمان از وسایل و رسانه های آموزشی در فرایند یاددهی - یادگیری مدارس مقطع ابتدایی استان قم



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی وضعیت استفاده معلمان از وسایل و رسانه های آموزشی در فرایند یاددهی - یادگیری مدارس مقطع ابتدایی استان قم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73698;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73698;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2439;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2439
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    مهدی قزاقی
    استاد راهنما
    مرضیه دهقانی

    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان استفاده معلمان از وسایل و رسانه های آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری در مدارس ابتدایی استان قم در سال تحصیلی 94-93 انجام شد، روش تحقیق توصیفی می‌باشد که به صورت پیمایشی انجام گرفته است. در این تحقیق برای نمونه گیری از جامعه‌ی آماری معلمان از روش خوشه ای استفاده شد. نتایج حاصل برابر با 350 آموزگار در تمامی پایه‌های مورد مطالعه بود. همچنین در این پژوهش برای انتخاب افراد نمونه از جامعه مدیران و دانش آموزان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. با توجه به آمار مدیران و دانش آموزان شاغل در این مدارس 45 مدیر و 460 دانش آموز انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش، از سه پرسشنامه محقق ساخته (مخصوص مدیران، آموزگاران و دانش آموزان) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که وضعیت استفاده معلمان از وسایل و رسانه های آموزشی از دیدگاه هر سه گروه شرکت کننده در پژوهش بالاتر از حد میانگین بوده است . همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین نظرات مدیران و معلمان شرکت کننده در تحقیق تفاوت معنا دار وجود دارد. همچنین بین نظر معلمان و مدیران در متغیر های تناسب امکانات، مهارت معلمان در استفاده از ابزارها، میزان استفاده معلمان شهر و روستا از وسایل و رسانه های آموزشی تفاوت معنا دار وجود دارد(p05). همچنین نتایج نشان داد که بین استفاده از وسایل و رسانه های آموزشی بین معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد(p>0/05) ولی هر چه تحصیلات افراد بالاتر می رود از میزان استفاده از رسانه های آموزشی کاسته می شود.
    Abstract
    The aim of this study was to determine the condition of teachers use educational and training media in the process of teaching-learning in the elementary schools of Qom province in the academic year 93-94 was done Descriptive research methods that can be in the form of a survey. In this study, cluster sampling method was used by teacher. The results of the study were 350 teacher in all grades.in this paper, community leaders and students ti choose subjects stratified random sampling method was used. According to statistics for managers and students employed in these schools and Director of the 45 470 students. To collect data in this study, three of the researcher (for administrators, teachers and students) is used The results of the investigation showed that the comments between administrators and teachers who participated in the study, and the results of the completed checklist in research there is a significant difference. As well as between teachers and administrators opinion on fitness variable features, skills of teachers in the use of tools, the amount of city and village of teachers use educational tools there is a significant difference (p 05). The results also showed that between the use of educational tools and training for media between male and female teachers, there is no significant difference, but whatever the people higher education goes from educational media usage can be minimized. Key words: teacher training, educational media , basic course