طراحی وسیله نمایش زمان با رویکرد خوشایندی برای جوانان
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 954;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74541
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- ساناز آناهید
- استاد راهنما
- نسرین مقدم, یاسمن خداداده
- چکیده
- از آنجایی که آگاهی از زمان از نیازهای بسیار مهم بشر برای برنامه ریزی هرچه بهتر در فعالیت های روزمره ی وی است، در تحقیق پیش رو سعی شده است وسیله ای طراحی شود که در عین نمایش زمان بتواند زمینه سرگرمی و خوشایندی برای جوانان (25 تا 30 سال) را ایجاد نماید. بدین منظور پیشینه طراحی های انجام شده در گذشته و متون مربوط به مبحث زمان، احساس خوشایندی، طراحی تعاملات و سرگرمی مورد بررسی قرار گرفته اند و پس از آن در مرحله ی بعد با استفاده از انتشار پرسشنامه میان طیف سنی مذکور، کلیه ویژگی ها، فعالیت ها، میزان درآمد، میزان تعاملات اجتماعی و سلیقه کاربران مورد مطالعه قرار گرفته شد و روایت های تصویری بر اساس متد مورد نظر تنظیم شد، در این تصاویر می توان علایق کاربران و همچنین میزان تعامل کاربران با محصول طراحی شده را به راحتی مشاهده کرد. در مرحله ی بعد ارزیابی محصول مورد نظر، در قالب جدول از طریق متد وزن دهی به داده های به دست آمده، انجام شد و پس از آن با استفاده از متد طراحی بر اساس سناریو، ایده های مختلف با خصوصیات ایجاد لذت و سرگرمی و تنوع، طراحی انجام شد . نگاه به مقوله زمان خارج از چهارچوب روزمره با در نظر گرفتن خصوصیات دیگر علاوه بر نشان دادن زمان و استفاده از وسیله زمان سنج، با اضافه کردن مزیت عامل سرگرمی از اهداف این تحقیق است . لذا سعی شده با طراحی وسیله ای جذاب و سرگرم کننده، ذهن کاربر را درگیر کرد تا استفاده از وسیله مذکور برای وی لذت بخش شود.
- Abstract
- Abstract: Since the knowledge of the time is the most important requirements for the human for planning in daily activities, this study tried to design a vehicle that could display the field of entertainment and pleasure at the same time for the people between twenty five to thirty years old. For this purpose the history of the past of drawing and literature and entertainment are discussed. At the next step the questionnaire were published between the mentioned age range and all the features, activities, income, and social interactions and user’s preferences were studied. Visual narratives were adjusted according to the desired method. In these pictures the interests of users are shown as well as user engagement with a product. At the second step, the obtained data evaluate by weighting method and formed in a table. Then by using scenario based design method different ideas created. Looking at the issue of time, outside every day activities by taking in to account of other characteristics to show the time and use a timer, adding entertainment factor is the goal of this research. So the study tried to design a vehicle for engaging the user’s mind and enjoyable for him.