عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطظه بین مهارت های زبان دریافتی ،واسطه ای و بیانی با نظریه ذهن در کودکان در خود مانده



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطظه بین مهارت های زبان دریافتی ،واسطه ای و بیانی با نظریه ذهن در کودکان در خود مانده" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77826;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1198;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77826;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1198
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر فرد توانایی درک این موضوع است که افراد واجد حالات ذهنی‌ای هستند که ممکن است با خودشان یا واقعیت متفاوت باشد. زبان نیز وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با دیگران است و یکی از مهم‌ترین توانایی‌های افراد است . با توجه به اینکه کودکان اتیستیک اغلب در هر دو موضوع عنوان‌شده مشکل دارند پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین نظریه ذهن و زبان در کودکان اتیستیک می‌پردازد. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند در دو مرکز انجمن خیریه اتیسم ایران و مرکز خیریه همایون در نیمسال اول سال 94-95 استفاده‌شده است. 110 کودک 4 تا 16 سال به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده که از تمامی این کودکان آزمون رشد زبان (TOLD:P-3) و چهار تکلیف نظریه ذهن گرفته‌شده است. برای بررسی رابطه بین داده‌های حاصل از این آزمون از روش همبستگی و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد. نتایج حاصل رابطه بسیار قوی را بین نظریه ذهن و زبان کودکان اتیستیک نشان داده است. کودکان اتیستیک در آزمون زبان نمرات به‌مراتب بالاتری را در معناشناسی کسب کرده‌اند و خرده آزمون واژگان تصویری در مبحث رشد زبان بالاترین درصد پاسخگویی در بین کودکان اتیستیک داشته است. در بین تکالیف نظریه ذهن نیز تکلیف جعبه گول زننده بالاترین درصد پاسخ‌گویی و تکلیف فیلم صامت کمترین درصد پاسخ‌گویی را داشته است.
    Abstract
    One of the most important characteristics of a person is his ability to impute mental states to himself and others which called Theory of Mind (ToM). Language is also one of the most important people's abilities to communicate with others. Considering the fact that autistic children most of the times have problems with both issues, the research deals with the relations between Theory of Mind (ToM) and language in autistic children. To conduct the research, the targeted sampling method was carried out in Iran Autism Association (IAA) and Homayoun Charity Center in the first half of the Iranian year starting from March 25, 2015. Among the children, 110 kids aged 4 to 16 were selected as samples, who underwent TOLD: P-3 language growth test, and were assigned four Theory of Mind tasks. To evaluate the relations between the data resulted from the test, correlation and step-by-step regression methods were applied. The results have indicated a very strong relation between autistic children's Theory of Mind and language. Autistic children scored relatively higher marks in semantics rather than syntax, and the subtest of "Picture vocabulary” in the Field of Language Growth" had the highest percentage of respondents among the autistic children. Among the "Theory of Mind tasks", the task of "tricky box" had the highest, and the "silent movie task" had the lowest percentage of respondents. Key Words: Autistic children, Theory of Mind, language, semantic, syntax