تأثیر فرهنگ ملی بر انگیزه کارآفرینانه در کشور های منتخب آسیا بر اساس داده های ۲۰۱۱ GEM
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74238;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74238
- تاریخ دفاع
- ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- پریسا محمدی
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- این پژوهش به بررسی رابطه بین فرهنگ ملی و انگیزه کارآفرینانه کارآفرینان نوپا ( طیفی از اجباری تا فرصت گرا ) در ایران، ترکیه، مالزی، سنگاپور، چین، کره جنوبی، ژاپن، تایلند و تایوان می پردازد. داده های مربوط به فرهنگ ملی که دارای ابعاد نه گانه می باشد، از پروژه جهانی GLOBE و داده های انگیزه کارآفرینانه از برنامه بین المللی GEM (دیده بان جهانی کارآفرینی) استخراج شده است. نتایج نشان داد نوع دوستی، قاطعیت، برابری جنسیتی بر انگیزه تاثیر مثبت دارد اما جمع گرایی دورن گروهی و آینده نگری تاثیر منفی دارند. بررسی متغیر تعدیل گر شایستگی کارآفرینانه نیز نشان داد تنها بعد تاثیر پذیر از شایستگی ها، عملکرد گرایی می باشد. به عبارتی شایستگی های کارآفرینانه رابطه بین عملکردگرایی و انگیزه کارآفرینانه را تعدیل کرده و بر آن تاثیر مثبت می گذارد.
- Abstract
- In this research we are arguing the relation between national culture and motivation in Iran, Turkey, Malaysia, Singapure, china, Thailand, Taiwan, south corea and japan. Data which is related to culture is extracted from Globe and motivation from GEM. Results has shown that human orientation, assertiveness and gender egalitarianism have positive effect on motivation but In-group collectivism and future orientation have negative effect on it. Furturmore entrepreneurial competency is moderating relation between performance orientation and motivation and this effect is positive. Keywords: national culture, necessity entrepreneurship, opportunity based entrepreneurship, entrepreneurial competency.