عنوان پایان‌نامه

تحلیل حقوقی عنصر تمیز دهنده در ثبت علائم تجاری



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل حقوقی عنصر تمیز دهنده در ثبت علائم تجاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق مالکیت فکری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002293;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75210;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002293;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75210
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    چکیده کارکرد اساسی علامت تجاری این است که محصولات و خدمات یک شخص حقیقی یا حقوقی را نسبت به دیگر کالاها و خدمات را متمایز بدهد. این خصوصیت به مصرف کننده اجازه می¬دهد، خیلی سریع یک محصول را از میان محصولات مشابه شناسایی کند. طی سنوات اخیر مبدعان علائم تجاری به خلق علائمی روی آورده‌اند که تاکنون از این نشان‌ها کسی به‌عنوان علامت یاد نمی‌کرد. این علائم عبارت‌اند از بوها، مزه‌ها، اشکال سه‌بعدی، رنگ‌ها، صداها و اجسام قابل‌لمس که اعطای حق انحصاری به آن‌ها در نظام حقوقی مالکیت فکری چالش‌های فراوانی به همراه دارد. نکته حائز اهمیت این است که آیا این علائم مهم‌ترین ویژگی یعنی قابلیت تمایز دهندگی رادارند؟ عنصر اساسی ثبت علامت تجاری تمیزدهندگی است، و برای اینکه یک علامت، بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند باید قابلیت تفکیک موضوعاتی را که علامت بر آنها قرار می¬گیرند، در مقایسه با آنهایی که توسط رقبا ارائه می¬شود داشته باشد. همچنین تمایز دهندگی باید به گونه¬ای باشد که مصرف کننده عادی را به اشتباه نیندازد. تنها شرط اعتبار علامت تجاری «تمایزبخشنده بودن» است؛ چرا که یک علامت؛ برعکس تصور نه به جدید بودن نیاز دارد و نه ضرورتی به اصیل بودن آن وجود دارد. منشأ کالا یا خدمات که در علائم تجاری به منصه ظهور می رسد، ناشی از ایجاد ارتباطی ایست که بین آن ابزار و یک محصول یا خدمت توسط رفتار خاص و منحصر به فرد آن علامت برقرار می شود. بنابراین با توجه به تمیزدهندگی علامت و بدون توجه به قابل رویت بودن، می توان حمایت های قانونی را از علامت تجاری به عمل آورد. کلمات کلیدی: علائم تجاری، تمیز دهندگی، غیرقابل‌رؤیت، نقض تمایز دهندگی، کالا و خدمات.
    Abstract
    Abstract: The main performance of business and industrial brand is to separate service and products of corporate and actual person. This characteristic allows consumer to recognize one product among others quickly. During recent years, innovators of trade mark have made marks which are not called brand up to now. These marks include: scent, taste, three-dimensional shapes, colours, sounds and touchable things to which giving monopoly rights confront with several challenges in intellectual property. It is important point that does these trade marks have the most important characteristics- that is, to distinguish and register products and services? The main element of registering trade marks is to distinguish, to play its role well, a mark must distinguish issues on which brand is based in comparison to ones presented by competitors. Also, distinguishing must be in such way that it does not cause a consumer to make a mistake.The only condition of trade marks validity is its distinguishing; because a mark neither needs to be new nor to be original. The origin of goods or service appearing in brand results from relation between tool and a product or service, which is made by special manner of the brand. According to the distinguishing characteristic of marks and separating from its visibility, it can be supported legally. Keywords: trade marks، distinctivenss،good and services.