عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید لوازم آرایشی بانوان
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80558;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80558
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- غزال فرجادی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- در سال های اخیر با افزایش انتقادات و اقدامات گروههای دوستدار محیط زیست، افراد نسبت به محیط زیست خود، منابع پایان پذیر و نحوه استفاده بهینه از آنها با توجه به نیازهای نسل های آینده، آگاهی و دغدغه بیش تری پیدا کردند و در این راستا "رویکرد مصرف سبز" میان افراد جامعه عمومیت بیشتری یافت. منطق این رویکرد جلوگیری از آسیب رسانی فعالیتهای اقتصادی به محیط زیست از طریق کاهش تولید و مصرف بیش از حد می باشد. با توجه به نگرانی انسانها از محیط زیست که روز به روز رو به افزایش است ، شرکتها می توانند در همه مراحل زنجیره ارزشی خود با پذیرفتن حفاظت از منابع طبیعی و استراتژی دوستدار طبیعت و محیط زیست ، رضایت از تولیدات خود داشته باشند. امروزه انسانها به تمیزی و زیبایی خود بسیار اهمیت می دهند و هر روز زیبایی در جامعه جایگاه بالاتری قرار می گیرد و این موضوع در بین بانوان بیشتر است. سازندگان محصولات آرایشی امروزه در پی سود بیشتر بوده و این خود با توجه به کمبود منابع طبیعی و قیمت ارزان برخی از این لوازم آرایشی ما را به این فکر می اندازد که مصرف کنندگان به چه چیزی در خرید خود اهمیت می دهند. طبق آماری که موسسه آماری تی ام بی ای اروپا بیان کرده است. ایران هفتمین کشور پر مصرف مواد آرایشی در جهان است، این پژوهش بر آن شده است که تاثیر بازاریابی سبز را در این محصولات مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق در سطح شهرستان تهران به صورت پرسشنامه ای کاغذی و آن لاین میان بانوان گروه سنی 20 تا 35 سال انجام گرفته شده است. تحلیل داده ها از نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده گردیده که از قابلیت های بالایی در تجزیه و تحلیل دادهها برخوردار میباشند. این پژوهش نشان می دهد که متغیر نگرانی های فردی دارای بالاترین رتبه و تبلیغات، قیمت، حس مسئولیت، ، قصد خرید، تأثیرات اجتماع در رتبه های دوم تا ششم جدول هستند و نگرانی های محیطی پایین ترین رتبه در جدول را به خود اختصاص داده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بانوان ایرانی از نقطه نظر شخصی بیشترین نگرانی را از مصرف کالاهای غیر سبز دارند ولی خود هیچ احساس مسئولیتی در قبــال حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن نمی کنند و حفظ محیط زیست را عمدتا" از وظایف دولت و حاکمیــت می دانند. از طرف دیـگر قیمت محصولات سبز نیــز نزد مصرف کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است که این خود عامل نگرانی مضاعفی از نقطه نظر فردی برای مصرف کنندگان است. پایین ترین رتبه در جدول را به خود اختصاص داده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بانوان ایرانی از نقطه نظر شخصی بیشترین نگرانی را از مصرف کالاهای غیر سبز دارند ولی خود هیچ احساس مسئولیتی در قبــال حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن نمی کنند و حفظ محیط زیست را عمدتا" از وظایف دولت و حاکمیــت می دانند. از طرف دیـگر قیمت محصولات سبز نیــز نزد مصرف کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است که این خود عامل نگرانی مضاعفی از نقطه نظر فردی برای مصرف کنندگان است.
- Abstract
- In recent years, along increasing the number of Criticisms and procedures of friendly-environmental groups, the individuals are more aware and concern about their environment, nonrenewable resources and the way of optimum using them with respect to the needs of future generations, and in this way the green consumption approach has been popularized among people. The approach logic is to prevent the damages of economic activities to the environment through reducing production and over-consumption. Regard the humans concerns for environment which are growing daily, the companies can satisfy by accepting the preservation of natural resources and strategy for friendly-environment and nature from their productions in all steps of value chain. Today humans pay attention to their neatness and beautify, every day beautify has achieved a better position, and it is more among women. Today the producers of cosmetic products want more profits, so with respect to the shortage of natural resources and cheap price, some of the cosmetics make us think that which factors are important for the consumers. According to the statistic which was expressed by TMBA institute in Europe, Iran is the seventh country all around the world which has the highest cosmetics consumption, the study has intended to investigate the effect of green marketing on these products. The study has been done by paper questionnaire and online among women, ranged from 20 to 35 years old in Tehran. Data analysis has used SPSS and LISREL statistic software which have high capabilities for analyzing data. The study shows that the individual concerns variable has the highest grade, advertisement, price, responsibility, purchase intention, community effects are in second to sixth grades, environmental concerns have had the lowest grade in this table. The study shows that Iranian women are personally extremely worry about using non-green products, but they are not responsible for preserving the environment and preventing its destruction, they consider environment preservation as the government tasks. In the other hand, the price of green products is highly important for consumers which is a factor for more concerns for consumers in individual point of view.