عنوان پایاننامه
اجرا در دستگاه سه گاه و تجزیه و تحلیل گوشه های محلی دزفولی (۲۴ مقوم)
- رشته تحصیلی
- نوازندگی ساز ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11192;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74366;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11192;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74366
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- حسین شکوفا
- استاد راهنما
- هومان اسعدی
- چکیده
- موسیقی محلی دزفول براساس مستندات موجود و سابقه تاریخی،فرهنگی آن از جایگاه خاصی در موقعیت جغرافیایی مربوطه برخوردار است.همانگونه که می دانیم قدیمی ترین مُهرهم نوازی جهان درمنطقه چغامیش دزفول پیدا شده و ازآنجا که تاکنون این آواهای موسیقی محلی(24 مقوم)،آوانگاری و بررسی متقنی نشده است،و اگرهم مطالبی مطرح شده به صورت پراکنده و بدون یک نتیجه گیری خاص دیده می شود که دراین پروژه این مهم انجام شده است و روشی که برای ثبت آواها و درج مطالب بوده براساس آثار خوانندگان قدیمی و بومی و نیز مداحان و نوحه خوانان گذشته و حال صورت پذیرفته (تحقیقات میدانی) وهمچنین از راویان تاریخ وفرهنگ دزفول و آثاری که به صورت کاست ضبط شده استفاده شده است. زیربنای کاروهدفی که دنبال شده است،آوانگاری این آواها بوده که به عنوان 24 مقوم شناخته می شود.ابتدای طرح موضوع به سابقه تاریخی و فرهنگی دزفول اشاره می گردد و سپس به بررسی اهمیت موسیقی ونیزافرادی که تاثیرگذاری بیشتری دراین زمینه داشته اند پرداخته می شود.همچنین باتوجه به جایگاه و اهمیت تعزیه و شبیه خوانی دراین منطقه که از دیرباز مورد توجه بوده است،به این مطلب هم توجه ویژه ای شده تا درنهایت با تعریف و بررسی مفهوم واژه مقام از موسیقی دانان و صاحب نظران ایرانی،به جایگاه و ویژگی های موسیقی 24 مقوم دزفول پرداخته شود که البته پس از بررسی این آواها،درصورتی که اتفاق نظرواجماع فرهنگی،هنری صورت پذیرد، می توان در موسیقی دستگاهی ایران وردیف موسیقی استفاده گردد.نکته مهمی که قابل ذکر می باشد این است که باتوجه به نوع اختلاف در تحریرها و برخی کشش های آوازی و نیز تفاوتی که در لحن خوانندگان وجود دارد،گاهی الگوها و فیگورهای آوازی و حتی ریتمیک،دستخوش تغییر می گردند که دراین بین آنچه به اصل آواها نزدیک تر و به نوعی درست تر بوده آوانگاری شده است
- Abstract
- According to the documents available and cultural and historical background, local music of Dezful has a special position in the region. As we know the oldest bas-relief of the world has been found in Choghamish in Dezful; and since these local musical sounds (24 Maghoom) have not been transcribed and not textually analyzed _ if there were some presented subjects, they were done sporadically or without certain results_ in this project this important subject has been carried out. And the method for recording the sounds and keeping record of the events has been done according to the past singers and local singers as well as Maddahs and weepers of the past and present (fieldwork) and also the narrators of Dezful history and culture as well as the works on cassette tapes have been used. The basis and the goal of this survey have been the transcriptions of these sounds that are known as “24 Maghoom”. At the beginning of the project, historical and cultural background of Dezful is being stated and then the importance of music and the people who have had the most influence on this field is being studied, also since the position and importance of Ta?zieh and Shabihkhani have been favored for a long time, these issues have been particularly considered to survey the positions and qualities of the music of“24 Maghoom” of Dezful through defining and studying the meaning of the word “Tone” by Iranian musicians and experts. And certainly after studying these sounds, if there is a unanimous artistic and cultural agreement, they can be used in Iranian Music Modes and Music Rows. A significant point that is worth mentioning is that because there are differences in tremolos and some vocal stretches and also in Singers’ tune, sometimes vocal and even rhythmic figures and patterns are undergoing changes; and for such situations those which were closer to the genuine sounds or in another word closer to the correct forms have been transcribed.