عنوان پایان‌نامه

تحلیل قواعد مشترک کنوانسیون های حمل کالا



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل قواعد مشترک کنوانسیون های حمل کالا" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 603;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74068
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    پیچیدگی‌های حمل کالا در عرصه تجارت بین الملل و درگیر شدن سیستم‌های حقوقی مختلف در جریان این فرآیند، موجب آن گردیده که سازمانهای بین المللی به منظور کاستن از دشواری و پیچیدگی‌های موجود و اختلافات ناشی از رویه‌های تجاری مختلف اقدام به تهیه و تنظیم رویه‌های تجاری مشخص و قوانین متحدالشکل در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی نمایند. این پژوهش به دنبال استخراج و شناسایی اصول و قواعد مشترک کنوانسیون‌های بین‌المللی حمل کالا و موارد اختلاف در قواعد آنها بود. بدین منظور پس از مرور مفاهیمی اساسی در این زمینه و بررسی ابعاد حقوقی کنوانسیون‌های بین‌المللی حمل کالا به لحاظ سوابق و پیشینه، دامنه و قلمرو اجرایی آن، حقوق، تعهدات و حدود مسئولیت متصدیان حمل کالا در روش‌های حمل کالا بصورت تک نوعی و ترکیبی در کنوانسیون‌های بین‌الملل، مورد مقایسه قرار گرفته و در ادامه به شناسایی قواعد مشترک و تفاوت‌های موجود و علت این تفاوتها در کنوانسیون‌های بین الملل حمل کالا پرداخته شد. به طور خلاصه دو مورد از قواعد مشترک شناسایی شده عبارتند از «عدم مسئولیت متصدی حمل کالا در قبال خسارات وارده به کالا یا تلف شدن آن در صورتیکه عامل حمل تمام جوانب حفاظتی را رعایت کرده باشد»، و «مسئولیت فرستنده کالا در قبال متصدیان حمل کالا می باشد و موظف است اطلاعات دقیق را در اختیار متصدی حمل قرار دهد و در صورت بروز خسارت ، ملزم به پرداخت خسارت می‌باشد». یکی از موارد اختلافی نیز عبارت است از «کسب در آمد و وجود اجرت صرفا در کنوانسیون حمل جاده ای شرط لازم برای شمول کنوانسیون بر قرارداد است و حمل رایگان از مقررات کنوانسیون تبعیت نمی کند».
    Abstract
    Common Rules in Conventions for the Carriage of Goods Abstract The complexity of carriage of goods in international trade and the involvement of different legal systems in this process has caused international organizations to formulate certain uniform commercial practices and rules in the form of international conventions, in order to reduce the existing problems and complexities resulting from different commercial practices. This research aims to extract and identify principles and common rules of international conventions for the carriage of goods and the differences in their rules. In this regard, having reviewed the relevant basic concepts and the legal dimensions of international conventions for the carriage of goods, and its executive domain and range, the rights, obligations and responsibilities of the goods carriers as single type or combined one in international conventions have been investigated. Moreover the common rules and available differences and the reason for such differences in international conventions for the carriage of goods have been identified. The identified common rules were distinguished as: 1- lack of the responsibility of goods carrier against the caused damage to goods or its loss if the carrier observes all aspects of security considerations, 2- the goods sender is responsible against goods carrier and is obliged to give the exact details to the carrier and if any damage arises, he is obliged to pay the damage. The differences also were as follow: 1- acquiring income and the availability of wage in only the conventions of carriage by road is the necessary condition for including the convention on contract and free carriage does not obey the convention regulations. Keywords: Modes of transportation, International organizations, Responsibility of carrier, Common rules, Liability of the Consignor.