عنوان پایان‌نامه

طراحی فرودگاه مشهد(ارائه یک نمونه معماری پاسخگو به زلزله با الهام از طبیعت)



    دانشجو در تاریخ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی فرودگاه مشهد(ارائه یک نمونه معماری پاسخگو به زلزله با الهام از طبیعت)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11983;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11983
    تاریخ دفاع
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
    دانشجو
    نرگس خاکپور
    استاد راهنما
    کتایون تقی زاده آذری

    یکی از دغدغه های اصلی و مهم معماران ومهندسان، طراحی ساختمان هایی با سازه های مقاوم نسبت به زلزله است تا بتوانند خسارت های پس از زمین لرزه را کاهش دهند. ساختمان ها در برابر زلزله ( نیروها) 2 نوع واکنش می توانند داشته باشند. یا نیروهای وارد شده را تحمل کنند ویا نسبت به آنها واکنش نشان دهند. انواع ساختارهای پاسخگو را می توان در طبیعتیافت. طبیعت همواره نسبت به وقایع درون خود مانند باد، سیل، زلزله و ... جواب مطلوب را یافته و خود را با شرایط تطبیق داده است. یکی از پیچیده ترین سیستم ها در طبیعت، اشرف مخلوقات یعنی انسان است. بدن انسان از یک سیستم پاسخگو تشکیل شده که به صورت یک سازه تنسگریتی عمل می کند. سازه تنسگریتی شامل عناصر فشاری ناپیوسته و عناصر کششی پیوسته می باشد که این عناصر در بدن انسان، استخوان و ماهیچه ها و لیگامان ها می باشند. با توجه به مطالعات انجام شده، روند طراحی ترمینال فرودگاه بین المللی بدین صورت در پیش گرفته شد. ابتدا در مرحله اول، با توجه به مطالعات انجام شده در حوزه ساختار بیومکانیکی بدن انسان، یک الگوی تنسگریتی مناسب انتخاب گردید. این الگو در قالب دو ساختار متفاوت سازه‌ای (شعاعی و سینوسی) ارائه شد و با توجه به آنالیزهای سازه‌ای، ساختار کارا جهت طراحی پلان ترمینال انتخاب گردید. نتایج آنالیزهای انجام شده نشان می دهد میزان تغییر شکل الگوی دوم یعنی فرم سینوسی کمتر بوده و در نتیجه برای انتخاب به عنوان سازه گزینه مطلوبی می باشد. پس از انتخاب فرم و سازه مناسب، طراحی پلان به صورت مدولار انجام شد تا در صورت ادامه و توسعه طرح فرودگاه، جلوی تداخل عملکرد ها گرفته شود
    Abstract
    One of the main and important concerns of architects and engineers is to design buildings with earthquake resistant structures to reduce the damages after earthquakes. Buildings react against earthquake (or other forces) in two different way; they can withstand the forces or respond them. Different kinds of responsive structures could be found in the nature. The behavior of the nature in face of different occurrences, such as storm, flood, earthquake, etc., is always to find the best and the desired response and to adapt itself with them. One of the most complicated systems in the nature is the most honorable and valuable among the God’s creatures; the human. The human body is made of a responsive system which acts as a tensegrity structure. Tensegrity structure includes discrete compressive elements and connected tensile elements which are the bones and muscles and ligaments in the human body respectively. Regarding to the studies, the design procedure of the terminal of the international airport is adopted as below. At first, according to the study results on the biomechanical structure of the human body, a suitable tensegrity pattern is chosen. The pattern is presented into two different structural forms: radial and sinusoidal; and the efficient structure is selected for the designing of the airport terminal plan, according to the structural analysis. The results of the different analysis show that the deformation amount of the second pattern (sinusoidal pattern) is less than radial pattern and so it is a desirable choice to be selected as the required structure. After deciding about the form and structure, designing of the plan is done by modular method in order to preventing the interference of different functions if the airport plan developed in the future.