پژوهشی پیرامون پوسترهای سیاسی و انقلابی در ایران ع:طراحی مجموعه پوستر با موضوع آمریکا (با تاکید بر آمریکا-ایران)
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11098;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73605;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11098;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73605
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- لیلا نیرومند
- استاد راهنما
- مصطفی گودرزی
- چکیده
- با وجود اینکه سالهای زیادی از ورود اولین پوستر سیاسی به ایران میگذرد، جز چند کتاب و مقاله (که آنها هم اغلب پوسترهای حین انقلاب را مورد خوانش قرار دادهاند)، مطالعهی تخصصی خاصی روی آثاری با این موضوعات انجام نگرفته است. به همین منظور در این تحقیق تلاش شده است تا پوسترهای سیاسی و انقلابی ایران، در سه مقطع تاریخی پیش، حین و پس از انقلاب اسلامی به صورت منظم گردآوری، از نظر موضوعی طبقهبندی و تعدادی از آن ها خوانش شود تا بتوان بهوسیلهی آن، سیر تغییرات پوسترها، وجوه افتراق و شباهتها و رشد یا افول آنها را در این سه دوره تاریخی مشاهده کرد. با بررسی و خوانش حدود ??? مورد از این پوسترها، به این نتیجه رسیدیم که موضوعاتی که طراحان بدانها پرداختهاند را میتوان در چند دستهی کلی تقسیم بندی کرد: رویدادهای تاریخی، شخصیتها، اقشار جامعه، مفاهیم دینی، مفاهیم اجتماعی و پوسترهای ضداستکباری؛ جزو موضوعات اصلی هستند که هریک خود، زیرمجموعههایی دارند. همچنین با خوانش آثار ابتدای انقلاب، متوجه شدیم که برخی طراحیها با کلیشههای ثابتی خلق شدهاند؛ چنانکه نمادهایی مثل گل لاله، قطرات خون، درخت سرو، کبوتر و پرچمهای سرخ به نشانهی عاشورا در بین این آثار بسیار به چشم میخورد. با بررسی بیشتر و تمرکز بر روی نشانههای آثار میتوان این نکته را اذعان داشت که وجود عناصری که برگرفته از فرهنگ عاشورایی هستند، قطعا برگرفته از ایدئولوژی اسلامی این طراحان است، همچنانکه با نگاهی گذرا بر آثار هنرمندان چپگرا، دیگر نشانه یا المانی از آیات قرآن یا ائمهی اطهار دیده نمیشود و تاثیر تفکرات سوسیالیستی بیشتر بر این آثار سایه افکنده است. همچنانکه استفاده از رنگهای قرمز و مشکی (که در این تفکرات رنگهای مهمی هستند)، در این جمله آثار بیشتر دیده میشود. این تحقیق از جهت نوع، کاربردی، از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر روش گردآوری دادهها، یک پژوهش کتابخانهای-میدانی است.
- Abstract
- It’s been many years since political posters have found their way into Iranian art and culture; however, not enough studies have been done on them. In this study, some of the main political and revolutionary posters pre-, during- and post-Islamic revolution have been collected, organized and analyzed to find their similarities, differences and how they have changed through this period of history. More than 800 posers were collected by fieldwork research. They were studied through descriptive methodology and categorized on the basis of theme. It was found that historical events, politicians, people and religious, social and anti-imperialism concepts are among the main subjects of these posters during this period of time, Symbols and motives used in these artworks were analyzed and the results show that elements such as blood drops, doves, tulips, cypresses and red flags have been frequently used, sometimes in cliché ways. It was also revealed that concepts of Ashoura and symbols referring to Islamic events and elements used in some posters reflect the Islamic ideology of the artists; while artists who were influenced by socialistic ideas applied mostly red, black and white colors which are symbols of socialism and usually no trace of Islamic symbols can be found on their artworks.