عنوان پایاننامه
بررسی عکس های خانواده پهلوی در مطبوعات پیش از انقلاب ع:تهران:ناسازه
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73618;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73618
- تاریخ دفاع
- ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی فروغی سبزوار
- استاد راهنما
- محمد ستاری, مهران مهاجر
- چکیده
- در تاریخ ایران تنها زمانی که تصویر خانواده ی شاه (شخصِ اول کشور)، برای مردم رویت پذیر می شود دوره ی پهلوی است. انتشار گسترده ی این تصاویر به واسطه ی نشریاتِ عامه پسند قابل توجه است. دلیل اهمیت موضوع آن است که تصاویر خانواده ی پهلوی در نقطه ی تلاقی عرصه ی سیاست و فرهنگ قرار دارد، چرا که ما شاهد تعاملاتِ خانوادگیِ سیاست مداران هستیم، تعاملاتی که یقیناً مبتنی بر یک فرهنگ است. عکس های مطبوعاتی اصلی ترین منبع تصویری برای مطالعه ی فرهنگ دیداری معاصرِ ایران به شمار می رود. روش ما در این پژوهش «تحلیل محتوای تصویری» بوده است. در روند این پژوهش از طریق نمونه گیری تصادفی بیش از 370 تصویر از اعضای خانواده ی پهلوی انتخاب شد. سپس با توجه به سوالات اصلی تحقیق، مولفه ها تعیین شد، مرحله ی بعد فرآیند کدگزاری بود. سرانجام با سنجش کدها، یافته های حاصل، مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت. در نهایت دریافتیم که فرهنگی که در تصاویرِ خانواده ی پهلوی بازنمایی شده، گرچه ظاهرا مبتنی بر فرهنگ مدرن غربی شکل گرفته، اما بخشی از ریشه های اصلی در نظام پادشاهی و سنت مردسالاری و مردباوری باقی مانده است. همچنین دانستیم که عکاسانِ مطبوعاتی از مولفه¬های عکاسانه بهره¬ی چندانی نبرده¬اند. به علاوه میان نشریات و حکومت ارتباط نظام¬مندی وجود نداشته است. کاربرد این پژوهش آن است که ما را با زوایای تازه¬ای از فرهنگِ خانواده ی پهلوی آشنا می کند. همچنین به شناخت ما از عکاسی مطبوعاتی در دوران پهلوی می افزاید. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند برای پژوهش گران حوزه های علوم اجتماعی، تاریخ معاصر و عکاسی مفید باشد. اولین پیشنهاد ما برای پژوهش های آتی پر کردن خلاء تحقیقی، درباره ی موضوع گسترده ترِ عکس های مطبوعاتی دوره ی پهلوی در ایران است.
- Abstract
- “Pahlavi” is the only period in Iran’s history that images of Shah (head of Country) Family was available to be seen by mass. Vast release of these images by popular magazines of the time is remarkable. It’s important to notice that images of Pahlavi Family stand on the intersection of politics and culture; we face interactions within politicians’ families which are certainly culture-based. Press photographs are the most crucial means to study Iranian contemporary visual culture. The methodology used in this Study is "Visual content analysis". More than 370 images of Pahlavi Family members were selected in the process of research through random sampling. Then according to the main research questions, basic features were determined. The next step was the coding process that finally resulted in analysis and interpretation conducted through code reviewing. The outcome is that, though the culture represented in Pahlavi Family images is apparently formed based on modern Western culture, a major part still remains in the monarchy and the patriarchal traditions. Also it was found out that photojournalists didn’t make much use of the photographic elements. In addition, there was not any systematic relations between the press and government. This research introduces the audience some unknown layers of Royal family behavior and also improves our understanding of press photography during the Pahlavi era. The results can be practical for researchers in the areas of social sciences, history and contemporary photography. Our first suggestion for further studies would be to fill the gap resulted as a lack of research on the extensive subject of press photography in Pahlavi Era in Iran. Key words: Pahlavi Family, Press images, Press Photography, Visual content analysis, cultural studies, visual studies