عنوان پایان‌نامه

بررسی آثارتصویرسازی وتزئینات در خانه قوام الدوله تهران ع:تصویرسازی برای تقویم



    دانشجو در تاریخ ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی آثارتصویرسازی وتزئینات در خانه قوام الدوله تهران ع:تصویرسازی برای تقویم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11119;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73869;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11119;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73869
    تاریخ دفاع
    ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
    دانشجو
    فریده صفاری
    استاد راهنما
    محمدعلی بنی اسدی

    خانه قوام الدوله قدیم ترین خانه تهران بازمانده از عهد محمد شاه قاجار است. این خانه با تزئینات نفیسی چون نقاشی، آیینه کاری، گچ بری، مقرنس کاری و گراوور زنان اروپایی از نمونه های برجسته تزئینات معماری دوره ی قاجار به شمار می¬رود. این خانه به فرمان میرزا محمد مستوفی قوام الدوله وزیر به سال 1253ه.ق/1211ه.ش ساخته شد و آخرین مالک آن حسن وثوق الدوله نوه ی پسری میرزا محمد وزیر بوده است، از این رو به نام خانه وثوق الدوله نیز شناخته می شود. بنا شامل اندرونی و بیرونی بوده که اکنون تنها قسمت بیرونی بنا شامل تالار آیینه و تالار شاه نشین باقی مانده است. از نفایس این خانه تالار شاه نشین است که تزئینات گل و مرغ آن توسط لطفعلی شیرازی آخرین بازمانده ی نقاشی گل و مرغ به سبک زندیه اجرا شده است. مهم ترین نکته در نقاشی های این تالار کنار هم قرار گرفتن عناصر فرنگی و ایرانی است. این نقاشی ها ترکیبی از نقوش گل و بته، اسلیمی و ختایی و گل و مرغ به عنوان عناصر سنتی نقاشی ایرانی، با منظره سازی بدیع و گل و مرغ فرنگی است. این عناصر تأثیر هنرهای تزئینی غرب بر هنرهای ایرانی دوره ی قاجار را نشان می دهد. در پژوهش حاضر با تمرکز بر این موضوع و با روش توصیفی-تحلیلی به زمینه های شکل گیری، ویژگی های تزئینات خانه قوام الدوله و نیز توصیف چگونگی به کارگیری آن ها در تزئین بنا پرداخته شده است. در این بررسی هم چنین ویژگی های طراحی تزئینی و اجزای آن در خانه قوام الدوله و چگونگی بهره گیری از این نقوش ارزشمند در تصویرسازی امروزی ایران مورد توجه قرار گرفته است
    Abstract
    Qavam-od Doleh’s house is the oldest house in Tehran since Mohammad-Shah Qajar’s era. The decoration of this building includes painting, mirror-work, stucco work, sash windows and gravure portraits of eurepean women, these are the exquistic samples of Qajar’s decoration. The house was built in 1837 for Mirza Mohammad Khan Qavam-od Doleh, this house is also known as Vosuq-od Doleh who was Qavam-od Doleh’s grand child. The building had internal and outer where outer with mirror hall and Shahneshin hall is still remaining. The Shahneshin hall is coverd with miniature paintings of Gol-o Morgh by Lotf-Ali Shirazi the last painter of Gol-o Morgh style. One of the important fact in this building is the combination of traditional decoration and eoropean in Shahneshin’s painting. These paintigs are combination of Gol-o Boteh, Eslimi(Arabesque), Khatayi and Gol-o Morgh as Iranian traditional painting elements, with landscape and European Gol-o-Morgh. These elements show the influence of European decoration art on Iranian art in Qajar’s era. Focousing on this element, the present study analyzes the formation context and features of decoration, and describes how they have been used in decorating the building, using an analytical- descriptive method. Also, this study discusses the features of decoration and their details in Qavam-od Doleh’s house and the importance of using these precious works of art in Modern Iranian illustration