بررسی نگاره های انسان در دیوار نگاری های قاجاری شیراز ع:طراحی و تصویر سازی مجموعه ای از کارت پستال بر اساس داستان های بومی و رخدادهای تاریخی سرزمین فارس
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11173;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74197;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11173;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74197
- تاریخ دفاع
- ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- مجید قناعتیان
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, محمدعلی بنی اسدی
- چکیده
- چکیده پژوهش با این فرضیه آغاز شد که دیواره نگاری های قاجاری شهر شیراز در برخی جزئیات و قسمت هایی از لایه های ظاهری آثار خود سعی بر نزدیکی به هنر غرب داشته اند اما هرگز نخواسته و نتوانسته اند تمام و کمال به آن چه که شالوده هنر نقاشی ایرانی را شکل داده است پشت کنند. هنر این دوره سعی داشته تا باورهای مذهبی، ادبیات غنی و پربار ایرانی و فرهنگ خاص مردم شیراز که استوار بر اصل بردباری و سازگاری و پذیرش تنوع آرا و عقاید است را دستمایه خلق آثار قرار دهد. بی تردید می توان رگه هایی از گرایش آثار از بعد ظاهر به سمت غرب در این آثار یافت که احتمالاً آن هم حاصل اعمال نفوذ صاحبان قدرت و سفارش دهندگان متمول بوده است. پس از جستجو و کاوش های اولیه و تهیه نمونه هایی موفق از دیواره نگاری های قاجاری شیراز با مراجعه به منابع تاریخی، علمی پژوهشی و هنری موجود سعی شد تا با شناخت جنبه های گوناگون هنر قاجار از نظر فرمی، موضوعی و محتوایی و تطبیق آنها با تصاویر تهیه شده از دیواره نگاری های قاجاری شیراز این نتیجه به دست آید که هنرمندان دیواره نگار شیراز در دوران قاجار به چه میزان به گذشته پرشکوه هنر ایران و یا به سوی هنر فرنگی تازه وارد گرایش داشته اند. در بخش محتوایی آثار نیز سعی شد تا با شناخت جنبه های مختلف آن به ویژه تاثیرات بیرونی بر هنرمند تاکید شود. باید گفت که هنرمندان دیواره نگار قاجاری شیراز که عموماً هنرمندانی از طبقه عوام جامعه بودند، در بیشتر آثار خود تلاشی ستودنی بر حفظ دستاوردهای نقاشی گذشته ایران داشته اند و برخلاف فرضیه هیچ گونه اراده یا تکاپوی سازمان یافته برای نزدیکی به هنر غرب در آن ها مشاهده نمی شود و اگر هم انحرافی به سوی هنر فرنگی و غیرایرانی در آثار آن ها دیده می شود، ، به علت وابستگی این هنر به اراده سفارش دهنده و اهمیت آن در بقای این هنر بوده است که تنها در لایه های ظاهری آثار قابل دریافت است.
- Abstract
- Abstract: The research began with the hypothesis that the Artists in Qajari wall decorations in Shiraz have been trying to reach western art in some parts and details but they never wanted to forget the persian visual art’s basics and faoundations that shaped persian paintings in Art history. The art of this period tried to visualize religious beliefs, persian literature and its rich culture that is based on the principle of tolerance and adaptability and acceptance of diverse ideas in Shiraz. It is doubtless to detect some formal attitudes towards Western Arts but it was an Impact from powerful and wealthy Clients which ordered wall Decorations and paintings. After first searchs and explorations I tried to find perfect examples of wall decorations which belongs to Qajar Era in Shiraz. Referring to historical sources, scientific researchs I tried to understand the various aspects of Qajar Art in form, subject and contex that helps to survey the images of this research to understand how Qajar artists in Shiraz tended to splendiferous Persian art or the new European art, respectively. In the content part of the project I also tried to understand the different aspects of it, particularly emphasize on external influences on the artist. It should be said that Qajar wall painters were Artists generally originated from lower-class society, whom in their commendable efforts tried to preserve the achievements of old persian visual Art basics, unlike the first hypothesis of the project it was any organized effort between them to reach out western Art. As mentioned hypothesis, If the diversion to non-persian art can be seen in works, It’s because of the dependence on the will of the Clients and their importance in the survival of this art. These diversions are only detectable on superficial layers of each work. Keywords: Shiraz, wall decoration, wall painter, painting, Qajar