عنوان پایاننامه
اثر بخشی روش ارتباطی مبادله تصویر(پکس ) بر تعامل والد –کودک و نشانگان کودکان اوتیستیک
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1006;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74708
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- فهیمه اکبری
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر بخشی روش ارتباطی مبادله تصویر بر افزایش تعامل – والد کودک و بهبود نشانگان کودکان اتیستیک است . در این پژوهش از طرح تک آزمودنی A-B استفاده شده است. بدین منظور سه کودک اتیستیک بین سنین 6 تا 10 سال با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پیش از شروع مداخله، هر سه مادر برای انجام روش ارتباطی مبادله تصویر با کودکان خود در خانه، آموزش دیدند و سپس کودکان وارد مداخله شدند. این مداخله 4 ماه به طول انجامید و جلسات بسته به همکاری هر کودک 3 الی 4 روز در هفته برگزار میشد و پس از پایان هر جلسه تکالیف مربوط به هر کودک به مادران ارائه شد. ابزارهای مورد استفاده فهرست ارزیابی درمان اوتیسم، پرسشنامه تعامل والد- کودک و مشاهده مستقیم بود که طی 4 مرحله پیش آزمون، پس آزمون 1، پس آزمون 2 و پیگیری به کار بسته شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر باعث افزایش تعامل والد – کودک و افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک می شود اگرچه میزان این اثر گذاری در هر کودک متفاوت است. براساس این پژوهش نتیجه گیری می شود، که روش ارتباطی مبادله تصویر می تواند برای افزایش تعامل والد – کودک و بهبود نشانگان کودکان اتیستیک مورد استفاده قرار گیرد. اما میزان اثر بخشی این روش برای هر کودک با توجه به تفاوت های فردی متفاوت است.
- Abstract
- This study examined effectiveness picture exchange communication system (PECS) on parent – child interaction and symptoms of autism. Utilizing A-B single subject design, three children with autism between the age 6 until 10 years were recruited through an intact method. Three mothers were trained to teach their childe picture exchange communication system. The participants were trained 4 months. Before and after the innervation, the Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC), parent – child interaction questionnaire was completed by parents. The findings revealed, increasing parent – child interaction, communication skills and social skills and decreasing problem behaviors. Accordingly, this study concludes that PECS may be used in other to enhance parent – child interaction and autism symptoms.