عنوان پایان‌نامه

طراحی وسیله تفریحی آبی با روش بیومورفیزم برای جوانان



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی وسیله تفریحی آبی با روش بیومورفیزم برای جوانان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 955;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74540;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 955;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74540
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    این مطالعه در مورد بررسی روش بیومورفیزم و هیجان و برقراری ارتباط بین این دو جهت ایجاد ساختار سیستم عملکردی وسیله تفریحی آبی می‏باشد. روش بیومورفیزم برای هماهنگی فرم با محیط و ایجاد هیجان در کاربر بسیار حائز اهمیت است. درواقع تلاش برای ایجاد تعاملی جدید در راستای ایجاد هیجان با الهام از موجودات دریایی از بالاترین معیارهای تحقیقات صورت گرفته بوده که ظاهر محصول را با قابلت استفاده از محصول همراه سازد. به این منظور ابتدا در تحقیقات نظری و مطالعات کتابخانه‌ای در خصوص روانشناسی هیجان، بررسی و ماهیت روش بیومورفیزم، بررسی بیومورفیزم و هیجان در فرم پرداخته‌شده و پیشینه تحقیق بررسی گردیده است. در ادامه، تحقیقات میدانی جهت بررسی ماهیت موضوع، اهداف و معیارها انجام گردید و سپس فرم موجودات دریایی مورد مطالعه قرار گرفت. پس‌ از آن کاربر و نیازهای آن مشخص گردید و نمونه‌های موجود گردآوری شد. استانداردها، ایمنی و روش‌های ساخت مورد مطالعه قرار گرفت که به‌وسیله نقشه ادراکی نتایج به دست آمده از تحقیقات تحلیل گردید و جایگاه طراحی محصول در بازار مشخص گردید. طراحی محصول بر اساس نتایج به دست آمده انجام شد و در نهایت طرح‌های برتر مورد ارزیابی قرار گرفتند که از میان آنها یکی به عنوان طرح برتر به مرحله نهایی راه یافت که شامل ایده اولیه بوده است. طراحی جزییات بر اساس فرم موجود زنده ادامه یافته و به روش ارزیابی کانسی احساسات کاربران سنجیده شد. هم‌زمان ساختار مهندسی و مکانیسم طرح برگزیده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و پس از آن طرح مورد نظر با ساختار فیزیکی مدل سازی گردید. مدل طراحی شده در آنالیز رفتاری مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت طرحی جدید در راستای بازی‌های آبی تفریحی بر اساس تحقق بخشیدن به اهداف طراحی گردید.
    Abstract
    This study examined the Biomorphism method and excitement and the relationship between these two, in order to create the structure of the operating system of a recreational aquatic equipment. The Biomorphism method is very important for aligning forms with the environment and create excitement in the user. In fact, trying to create a new interactive adventure inspired by the sea creatures in order to create the highest standards of research has been done to accompany the product look with the capacity of usage of the product. For this, in theoretical research and literature about the psychology of emotion, reviews and nature of the Biomorphism, Biomorphism and excitement in terms of form were studied and background check has been made. In addition, to assess the importance, objectives and criteria, field researches were made and then the structure and form of sea creatures were then studied. After that the user and their needs were identified and samples were collected. Standards, safety and construction methods were studied which through cognitive map the results of the research were analyzed and the market place of the product design were determined. Product design were obtained based on the results and the superior designs were evaluated which among them one of them reached the final stage which included the original idea. Detailed design on the basis of an organism's form continued and through the Kansei evaluation, the users’ feelings were evaluated. At the same time engineering structures and the selected design mechanism were analyzed and then the considered design was modeled with physical structure. The model designed in behavioral analysis were analyzed and eventually a new design was created for recreational aquatic games based on the realization of the goals.