عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی نهاد لباس تجاری



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی نهاد لباس تجاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق مالکیت فکری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4080;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74628;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4080;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74628
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    زهرا شاکری

    تصویر و ظاهر کلی کالا یا خدمت (اعم از طرح خود کالا یا بسته بندی آن)، علاوه بر ایجاد زیبایی و جذابیت، می تواند به عنوان شناسه منبع عمل کرده و به مصرف کنندگان در تمیز منبع یاری رساند. به بیان دیگر در بسیاری از موارد خریداران بر اساس ظاهر محصولات و خدمات یا به اصطلاح لباس تجاری، منشاء آنها را تشخیص داده و در نتیجه دست به انتخاب می زنند. از این رو زمانی که ظاهر کلی کالا یا خدمت به گونه ای طراحی شود که چنین عملکردی داشته باشد، یعنی بتواند به عنوان معرف منبع ایفای نقش کند، شایسته آن است که مورد حمایت قرار گیرد. با توجه به خلاء تحقیقاتی موجود در این زمینه، برآنیم به این پرسش ها پاسخ دهیم که جایگاه لباس تجاری در حقوق مالکیت فکری و به ویژه حقوق علامت تجاری کشورها کجاست؟ آیا در نظام حقوقی ایران از لباس تجاری به عنوان یکی از اقسام علامت تجاری حمایت می شود؟ بدین ترتیب در پی اثبات این فرضیه ها هستیم که به دلیل اهمیت فراوان لباس تجاری، قانون و رویه کشورها درصدد حمایت شایسته از دارندگان لباس تجاری بر می آیند. از طرفی با توجه به تعریف قانون مصوب 1386 از علامت تجاری، به نظر می رسد که در ایران امکان حمایت از لباس تجاری به عنوان علامت تجاری وجود دارد. بر این اساس در تحقیق حاضر می کوشیم تا نهاد لباس تجاری را معرفی و مقررات و قواعد آن را به صورت تطبیقی مورد مطالعه و تحلیل قرار دهیم
    Abstract
    Overall image and appearance of a product or service (including the product design or its packaging), in addition to create beauty and attractiveness, can act as source identifier and help consumers to determine the source. In other words, in many cases purchasers recognize sources and thus choose them based on the appearance of products and services or so-called trade dress. Therefore, when the overall appearance of the product or service is designed in a way that it has such function, serveing as a source identifier, it deserves to be protected. With regards to the lack of research in this field, we attempt to answer these questions that what is the position of trade dress in the Intellectual property laws and especially trademark laws of countries? Is trade dress protected in the Iranian legal system as one types of trademark? Thus, we are going to prove hypothesis that because of great importance of trade dress, laws and Practices in countries intende to Proper protection of the trade dress' owners. In addition, according to the legal definition of trademark in 1386 act, it seems that there is possibility of protecting trade dress as a trademark in Iran. Accordingly, in this study, we try to introduce trade dress and study and analysis its rules and regulations comparatively.