عنوان پایاننامه
بررسی نقش کشور خاستگاه تولید در ارزیابی از محصولات خارجی(مورد مطالعه دبیرستان هنرستان های شهر قدس)
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73032;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 873;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73032;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 873
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
- استاد راهنما
- قاسمعلی شیری
- دانشجو
- سعید موسوی
- چکیده
- تمامی تصمیم گیرندگان عرصه کسب و کار برای بهره برداری مناسب تر از فرصت ها و اتخاذ تصمیمات بهتر نیازمند آگاهی از تصویر ذهنی مصرف کنندگان نسبت به کشورهای خاستگاه تولید می باشند . بنابراین در پژوهش حاضر ، با انجام یک مطالعه اکتشافی نقش کشور خاستگاه تولید را درارزیابی مصرف گنندگان از محصولات خارجی بررسی نموده ایم . از پرسشنامه تفکیک معنایی در این مطالعه استفاده کرده ایم. در این راستا محصولات را به طور کلی بر مبنای 5 ویژگی عمده یعنی: 1 ) قیمت و ارزش ، 2 ) طرح و سبک ، 3 ) تبلیغات و اشتهار ، 4 ) خدمات و مهندسی ،5 ) نمایه مصرف کنندگان ، تقسیم بندی و سپس ادراک مصرف کنندگان از این ویژگی ها را بر مبنای کشور خاستگاه تولید مورد بررسی و اندازه گیری قرار داده ایم . علاوه بر این ، جهت تکمیل اطلاعات ، سه سوال مکمل دیگر نیز ارائه شد ، که در تعیین ذهنیت مصرف کنندگان نسبت به محصولات خارجی کمک فراوانی می نماید . نتایج نشان داد که نگرش مصرف کنندگان نسبت به ویژگی های محصولات خارجی بر اساس خاستگاه تولید متفاوت بوده و تنها در تعداد کمی از این ویژگی ها تفاوت بین کشورها قابل ملاحظه نبود . در حالت کلی نگرش نسبت به ویژگی های محصولات کشور خاستگاه تولید ، کشور ژاپن در این بین بهترین موقعیت را دارا بود و پس از آن به ترتیب کشورهای آلمان ، کره ، فرانسه و چین قراردارند. که در ادراک از ویژگی های محصولات دو کشور آلمان و کره با هم و نیز دو کشور فرانسه و چین با هم شباهت مختصری وجود داشت . ضمنا مشخص گردید که در هنگام خرید ، مصرف کنندگان آلمان را با میانگین رتبه 82/4 در اولویت اول قرار می دهند و کشورهای ژاپن ، فرانسه ، چین و کره به ترتیب در اولویت های بعدی بهترین بودند . در حالی که با مشخص شدن نوع محصولات مختلف مشخص شد ، مصرف کنندگان ترجیح می دهند اتومبیل آلمانی ، یا لوازم خانگی ژاپنی خریداری نمایند . همچنین مشخص گردید که مصرف کنندگان برای محصولات کشورهای مختلف اولویت متفاوتی را قائل هستند . چنانچه در محصولات داروئی آنها اولویت اول تا سوم را به ترتیب به کشورهای آلمان ، فرانسه و ژاپن و در لوازم بهداشتی و آرایشی به کشورهای فرانسه ، آلمان و ژاپن می دهند . البته در این تحقیق تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی نیز مورد بررسی قرار گرفت ، که مشخص شد آنها بر روی ادراک از ویژگی های محصول ( در مورد برخی از کشورها ) تاثیر دارند . بطور کلی مشخص گردید که مصرف کنندگان معمولا در هنگام خرید ، کشور خاستگاه تولید را به عنوان یکی از شاخص های مهم ارزیابی در طی فرایند تصمیم گیری خرید ، مورد توجه قرار می دهند .
- Abstract
- The growth of global competition and the necessity of attention to international matters led this research to engage in one of major subjects of International Marketing fields as “Country of Origin” (COO) . As is concerned , in order to marketing better decisions and using the benefit of opportunities , all the decision makers on the line of business , need to know the consumer’s image about COO.So, in this research , with an explorative study , we assessed the role of COO in consumer’s evaluation about foreign products. Because of the abstruseness of assessing peoples’ attitude and beliefs about Country of Origin and need to precision in this matter , there have been used a Semantic Differential Method for this case. In this way , we have categorized the products into five major specialties: 1- Price & Value; 2- Design & Style ; 3- Advertising & Reputation ; 4- Service & Engineering; 5- Consumers Profile . And then we have assessed and measured the consumer’s perception of these indications based upon to the Country of Origin for the products. In addition, for the purpose of completion of information , there have presented three complementary questions, which helped us a lot to determine the consumers’ image in regard to products “ Made in “ different countries. Results showed that based upon COO , consumers’ attitude for foreign product attributes were different , and, just in a few from these attributes the differences between countries were not significant . Germany had the best position among these countries and japan was the closest to Germany . It means that in the case of products’ attributes, these two countries were more similar to each other . Also distinguished that with a percent of 68.2 % , Germany was in priority and Japan , France , South Korea and China were in the queue of other priorities of bests. Moreover, with specifying the categories of products distinguished that consumers prefer to use German Autos , or buy the Japanese home appliances and computer parts. Also , found those consumers put different priorities for different countries. As we see in Hygienic and cosmetics they give the priority of first to France , second to Germany and at last Japan and in autos to Germany , Japan and France respectively . Furthermore , in this research the effect of demographic variables were considered too . And we found out that they affect the perception of consumers about product attributes. Tottaly , results showed that , when buying , consumers often take the COO as an important indicator of evaluating the product in the process of decision making for buying.