عنوان پایان‌نامه

نقش فرهنگ در عملکرد استدلالی نوشتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی :رویکرد تجزیه و تحلیل انتقادی کلام



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش فرهنگ در عملکرد استدلالی نوشتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی :رویکرد تجزیه و تحلیل انتقادی کلام" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 923;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74091
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    توجه به این نکته ضروری است که در نظر گرفتن فرهنگ بومی دانش‌آموزان، جزء بسیار مهم فرآیندی به‌‌سوی آگاهی فرهنگی انتقادی (CCA) به‌شمار می‌رود که در آن، دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا به محض اینکه روشهای اصلی را برای ارزیابی تمرینات فرهنگ هدف آموختند، در هنگام اظهارنظر در مورد تمرینات فرهنگ خودشان به‌طور یکسان، منسجم و هماهنگ باشند. مطالعه اخیر با هدف بررسی اثرهای CCA بر دو متغیر مربوط، یعنی: مهارتهای نوشتاری استدلالی دانش‌آموزان و نگرش دانش‌آموزان نسبت به فرهنگ هدف انجام شد. هدف دوم این تحقیق اندازه‌گیری میزان ارتباط بین نگرش نسبت به فرهنگ هدف و مهارتهای مقاله‌نویسی استدلالی بود. به منظور دستیابی به اهداف مذکور، 60 شرکت‌کننده با سطح بالاتر از متوسط و در محدوده سنی 15 تا 24 سال انتخاب و به 2 گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. در حالی که گروه گواه آموزش نوشتن را به روش سنتی و بدون هیچ‌گونه تمرکز بر اختلاف و تشابه فرهنگی دریافت کردند، گروه آزمایشی رفتاری دریافت نمودند که در آن، تمرکز اصلی بر آموزش CCA بود. دو وسیله برای جمع‌آوری داده‌ها از دو گروه، قبل و بعد از دریافت رفتار به‌کار برده شد: پرسشنامه نگرش نسبت به فرهنگ هدف و آزمون مقاله‌نویسی استدلالی. یافته‌ها نشان داد درحالی‌که آموزش CCA به‌طور بسیار معناداری در نگرش نسبت به فرهنگ هدف تأثیر نمی‌گذارد، اما منجر به مهارتهای نوشتاری استدلالی بیشتری در میان دانش‌آموزان بالاتر از متوسط می‌شود. به علاوه، نتایج مشخص نمود که ارتباط معناداری بین نگرش نسبت به فرهنگ هدف و مهارتهای مقاله‌نویسی استدلالی وجود دارد. این یافته‌ها دارای کاربردهای آموزشی برای طراحان دوره‌های آموزشی و تدوین‌کنندگان مطالب درسی است.
    Abstract
    It is important to note that the consideration of students’ native culture is a vital component of the process towards Critical Cultural Awareness (CCA) in which students are encouraged to be equally consistent when judging the practices of their own culture once they have learned proper techniques for evaluating the practices of the target culture. This study aimed to investigate the effects of CCA on two related variables: students' argumentative writing skills and students' attitude towards target culture. The second purpose of this study was to measure the degree of relationship between attitude towards target culture and writing argumentative essay skills. To achieve these aims, 60 upper-intermediate participants who aged between 15 and 24 were recruited and divided into 2 groups of experimental and control group. While the control group received writing instruction in a traditional way, without any focus on cultural similarity and difference, the experimental group received a treatment in which the main focus was on teaching CCA. Two instruments were used to gather data from the two groups before and after receiving treatment: attitude towards target culture questionnaire and writing argumentative essay exam. The findings revealed that while teaching CCA does not influence attitude towards target culture very significantly, it results in higher argumentative writing skills among upper-intermediate students. Moreover, the findings indicated that there is a significant relationship between attitude towards target culture and writing argumentative essay skills. These findings have pedagogical implications for course designers and material developers.