عنوان پایان‌نامه

تاثیر تصویرسازی پتلپ بر یادگیری انتقال دوطرفه شوت هندبال در دانشجویان دختر دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر تصویرسازی پتلپ بر یادگیری انتقال دوطرفه شوت هندبال در دانشجویان دختر دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1388;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79601;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1388;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79601
    تاریخ دفاع
    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    دانشجو
    نصیبه حاتمی
    استاد راهنما
    شهزاد طهماسبی بروجنی

    پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان تاثیر تصویرسازی به روش پتلپ بر یادگیری و انتقال دوطرفه مهارت شوت هندبال انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-93 بود. از پرسشنامه توانایی تصویرسازی ذهنی برای گزینش افرادی استفاده گردید که در این پرسشنامه 25 درصد از نمره ی کل را کسب کرده اند. همچنین از پرسشنامه دست برتری ادینبورگ برای تایید راست برتر بودن آزمودنی ها استفاده شد و پس از دریافت فرم های تکمیل شده اطلاعات شخصی و رضایت نامه، وضعیت داوطلبین مورد بررسی قرار گرفت و از بین این افراد مجموعاً 24 نفر از آنها که با توجه به ضوابط پژوهش، جهت انجام این طرح مناسب بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به 2 گروه تصویرسازی با دست برتر و تصویرسازی با دست غیربرتر تقسیم شدند. در مرحله ی پیش آزمون، آزمون شوت هندبال زین به عمل آمد؛ امتیاز آزمودنی ها در این مرحله ثبت شد. بعد از مرحله پیش آزمون، بلافاصله مرحله ی اکتساب به روش تصویرسازی پتلپ با استفاده از نسخه صوتی در سالن ورزشی و در زمین هندبال، پشت خط 9 متر روبروی دروازه ترسیم شده روی دیوار و با لباس ورزشی و گرفتن یک توپ هندبال در دست، در یک حالت کاملا راحت شروع شد که شامل 12جلسه ، 3 هفته و هر هفته 4 جلسه بود. در آخرین جلسه تصویرسازی، پس آزمون مشابه با پیش آزمون از آزمودنی ها بعمل آمد و 24 ساعت بعد از مرحله پس آزمون، آزمون یادداری به عمل آمد. بعد از گذشت 30 دقیقه از آزمون یادداری، آزمون انتقال در مهارت شوت سه گام هندبال انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار جهت دسته بندی و رسم جداول و نمودارها، قبل از اعمال آمار استنباطی به منظور بررسی نرمال بودن داده¬ها از آزمون شاپیرو ویلک و از آماره لون جهت همگنی واریانس ها استفاده شد. جهت مقایسه دو گروه پژوهش در مورد انتقال دوطرفه از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و برای بررسی اثرات درون گروهی در مراحل مختلف پژوهش از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد. همچنین به منظور مقایسه ی دو به دوی میانگین های مراحل آزمون از آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. در همه آزمون‌ها مقدار خطا در سطح 05/0 ?= محاسبه شد. کلیه مراحل آماری با استفاده از برنامه آماری اس.پی.اس.اس نسخه 23 و ترسیم نمودارها با استفاده از نرم افزار اکسل نسخه 2013 انجام گردید. نتایج نشان داد که تصویرسازی پتلپ بر یادگیری مهارت شوت هندبال در دست برتر در اکتساب (002/0=p) و انتقال (0001/0=p) موثر بوده و در دست غیر‌برتر در هر سه مرحله اکتساب (002/0=p)، یادداری (001/0=p) و انتقال (001/0=p) معنادار بوده است. همچنین تصویرسازی پتلپ بر انتقال دوطرفه مهارت شوت هندبال از دست برتر به غیربرتر در تمامی مراحل معنادار بوده است (مرحله اکتساب (0001/0=p)، یادداری (004/0=p) و انتقال (0001/0=p)) و از دست غیر برتر به برتر فقط در دو مرحله یادداری (015/0=p) و انتقال (039/0=p) موثر بوده است. همچنین در مرحله انتقال دوطرفه مهارت شوت هندبال از دست برتر به دست غیربرتر در مرحله اکتساب (026/0=p) و دست غیربرتر به دست برتر در مرحله یادداری (032/0=p) از مراحل عکس خود بیشتر بوده است. علیرغم انتقال دوطرفه بیشتر از دست برتر به دست غیر برتر در برابر انتقال دوطرفه از دست غیربرتر به دست برتر در آزمون انتقال، این اختلاف معنادار نبود (46/0=p). با استفاده از نتایج این تحقیق میتوان علاوه بر صرفه جویی در زمان و انرژی، از شیوه نوین تصویرسازی پتلپ در مراحل اولیه یادگیری بهره برد و به مربیان توصیه می شود از این شیوه تصویرسازی به منظور آموزش هر چه بهتر مهارت هایی که نیازمند تمرین با دو عضو قرینه اند استفاده کنند.
    Abstract
    The present study has been conducted in order to determine the influence level of PETTLEP imagery method on learning and bilateral transfer of shooting skill in handball. The study’s statistical society included all of the female students of University of Tehran’s faculty of physical education and sport sciences in academic year 93 – 94. We used the mental imagery questionnaire for evaluation of individuals who gained 25% of the questionnaire’s total score. We also used the edinburgh’s handedness questionnaire for confirmation of the examinees right handedness. After receiving the filled personal information forms and testimonial, we evaluated the candidates’ conditions and selected 24 of them who were fit with the study’s criteria using accessible sampling. This group was randomly divided into two groups; Imagery using the dominant hand and imagery using the non-dominant hand. The exercise was performed for 4 sections a week and lasted for 3 weeks (12 sections at total). For PETTLEP imagery, candidates were put in front of the handball goal and behind the 9 meter line with all the accessories and listened to the audio tape. Data collection was done in pretest, posttest, retention test steps and transfer was done using Zain team handball skills battery. In order to analysis the data we used descriptive statistics including average and standard deviation for assortment and drawing charts and graphs. In order for the data to be normal, we used Shapiro-Wilk and Leven tests to homogenize the variances, before applying inferential statistics. We employed Multivariate analysis of variance (MANOVA) to compare the two study groups in bilateral transfer, and ANOVA with repeated measure to measure the intragroup effects in different steps of the study. Furthermore, we used LSD post hoc test for two by two comparison of the averages of the test’s steps. The error value was calculated at ? = 0.05 level for all the tests. All of the statistical steps were fulfilled using the statistical program SPSS version 23 and graphs were drawn using Excel program version 2013. The results indicated that PETTLEP imagery is influential in learning and bilateral transfer of handball shooting skill and that the dominant transfer type in this study is symmetric. By using the results of the present study, in addition to saving time and energy, that would be possible to give the trainers a considerable help with employing a correct and effective approach for a better training of the skills which require practices with two symmetrical organs. Keywords: PETTLEP Imagery, Bilateral Transfer, Learning, Handball