عنوان پایاننامه
اثربخشی داستان های اجتماعی بر مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75748;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1091;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75748;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1091
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مینا ملکوتی نشاط
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، مستعد بودن این گونه کودکان برای ابتلا به سایر اختلالهای رفتاری و عاطفی، مانند اختلال شخصیت ضداجتماعی، سوء استفاده از مواد و الکلیسم را فراهم میکند و لزوم مداخله بهنگام و به موقع در جهت درمان آنها را مورد تاکید قرار میدهد. داستانهای اجتماعی، داستانهایی انفرادی و کوتاه است که امکان دارد از طریق آموزش اجزای موقعیت های اجتماعی به افزایش مهارتهای اجتماعی این کودکان منجر شود. این داستانها بر توصیف سرنخهای اجتماعی و آموزش پاسخهای رفتاری مناسب میپردازد. لذا هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال است که آیا داستانهای اجتماعی میتواند موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی شود؟ در این پژوهش از طرح تک آزمودنی با چند خط پایه استفاده شده¬است. در این پژوهش سه کودک با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره مهر نرگس وابسته به آموزش و پرورش منطقه ده شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 که با توجه به مشکلات رفتاری در مدرسه و خانه به این مرکز معرفی شدهاند، توسط روانپزشک مرکز در خصوص دارا بودن اختلال کاستی توجه و بیشفعالی آنها یقین به عمل آمده است، این کودکان به طور دردسترس انتخاب شدند و در رده سنی هشت تا یازده سال قرار داشته و هر سه دختر هستند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش فهرست رفتاری کودک است که توسط آخنباخ و ادل بروک (1986) تهیه شده است. می توان گفت که درمان داستان های اجتماعی در کاهش مشکلات افسردگی، اضطراب، اجتماعی و پرخاشگرانه کودکان دچار کاستی توجه و بیش فعالی تأثیر معنی داری داشته است. با توجه به انداز اثر (مجذور اتا) درمان داستان های اجتماعی بیشترین تأثیر را بر کاهش نمرات مشکلات اجتماعی و افسردگی کودکان با کاستی توجه و بیش فعالی داشته است ( هر دو برابر با 96/.). پس از آن، بیشترین تأثیر را به ترتیب بر کاهش اضطراب (91/.) و رفتار پرخاشگرانه (89/.) داشته است.
- Abstract
- Attention deficit hyperactive disorder, prone to these children to develop other behavioral and emotional disorders, antisocial personality disorder, substance abuse and alcoholism necessary and timely intervention in order to treat them highlights, The aim of this study is to answer the question of whether social stories can reduce behavioral problems and hyperactivity in children with ADHD? In this study, the use of single subject with a few lines investigated. In this study, three children with ADHD center amaryllis seal advice related to education area of Tehran, during the 94-93 school year due to behavioral problems at school and home to the center of Narjes And by psychiatry about having ADHD they made sure were randomly selected children aged eight to eleven years old and all three were female. The instrument used in this study was the Child Behavior Checklist. According to the findings of social stories in reducing depression, anxiety, attention deficit hyperactivity social and aggressive children who have had a significant impact. Key words: social stories, behavioral problems, Attention deficit hyperactive disorder