عنوان پایان‌نامه

ارائه چارچوب تدوین استراتژی فناوری اطلاعات در سطح شرکت مادر



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه چارچوب تدوین استراتژی فناوری اطلاعات در سطح شرکت مادر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت MBA - استراتژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1132;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77459
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    تورج مرصعی
    استاد راهنما
    نیما گروسی مختارزاده

    امروزه فناوری اطلاعات بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کسب و کار را به خود اختصاص داده و در تمامی فرآیندها ورود پیدا کرده است به نحوی که می توان آنرا جز ضروری و حیاتی هر کسب و کاری به حساب آورد. عواملی همچون جهانی شدن، نیاز به اطلاعات و نیاز به سرعت در انجام فرآیندها، اهمیت فناوری اطلاعات را به عنوان فاکتور حیاتی و عاملی توانمند ساز در موفقیت شرکت‌ها، بیش از پیش برجسته ساخته است. اهمیت روز افزون فناوری اطلاعات در دستیابی به اهداف کسب و کار در سطح شرکتهای مادر تخصصی این ضرورت را پدید می‌آورد تا با تدوین استراتژی فناوری اطلاعات، حرکتی ساخت یافته و هدفمند، همراستا با استراتژی شرکت انجام پذیرد به نحوی که بتواند مزیت رقابتی پایدار و بلند مدت را برای شرکت به ارمغان آورد. هدف اصلی توسعه استراتژی فناوری اطلاعات در سطح شرکت مادر، اطمینان از این موضوع است که ارتباط روشن و قوی بین اهداف فناوری اطلاعات و استراتژی اصلی شرکت مادر وجود دارد به نحوی که واحد‌های کسب و کاری استراتژیک بتوانند در راستای اهداف شرکت مادر به موفقیت دست یابند. این پژوهش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمونی بر روی اطلاعات جمع آوری شده از 13 مصاحبه با خبرگان این حوزه، چارچوبی را برای تدوین استراتژی فناوری اطلاعات در سطح شرکت مادر ارائه می دهد. این چارچوب از فرآیندی شامل 9 مرحله اصلی و 31 مرحله فرعی تشکیل شده است که در سه فاز تعیین وضع موجود، تعیین وضع مطلوب و نهایتاً تدوین نقشه راه به منظور نیل به وضع مطلوب خلاصه می شود. همچنین بر اساس این پژوهش محتوای استراتژی فناوری اطلاعات در سطح شرکت مادر در سه حوزه فناوری، منابع انسانی و فرآیندها و رویه ها مورد شناسایی قرار گرفته است.
    Abstract
    Today information technology is major part of any business activity and has been introduced into almost all aspect of business processes in such way that it is considered a critical and essential part of any business. Factors such as globalization, the need for information and the need for speed in processes has highlighted the importance of IT as a critical factor and enabler in the success of companies more than ever. The increasing importance of information technology in achieving business goals at corporate level for a purposeful and structured movement which is also aligned to company’s strategy makes it necessary to develop an IT strategy in such a way that it can bring long-term and sustainable competitive advantages. The main purpose of IT strategy at corporate level is to ensure that there is a clear and strong relation between IT objectives and the strategy of company so that the strategic business units can succeed in line with such strategy. This qualitative research - based on thematic analysis of 13 interviews - proposes a framework for developing IT strategy at corporate level. The process includes 9 main steps and 31 sub-steps which are summarized into three stages; analyzing the current status, defining the desired status and goals and finally developing a road map to reach the goals. According to this research, content of IT strategy at corporate level has been identified as technology, people and process and procedures.