عنوان پایاننامه
انسانیت و اسطوره مذهبی در افسانه قرون و شاهنامه
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1903;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72875;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1903;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72875
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- میترا محمدبیگی
- استاد راهنما
- ایلمیرا دادور
- چکیده
- همان طور که نقد نو با نگاهی جدید به بررسی متون ادبی می پردازد، پژوهش پیش رو نیز با تکیه بر رویکردهای نقد نوین اسطوره ای، نگاهی جدید را در بررسی و ارزیابی یک اثر ارائه می دهد. نقد اسطوراه ای که معمولاً بر پایه ی مقایسه ی بین یک اسطوره با اسطوره ی ابتدایی و یا اسطوره ای دیگر بنا شده است، رویکرد مناسبی برای مقایسه ی دو اسطوره در حوزه ی ادبیات تطبیقی را فراهم می آورد. در این پژوهش با مقایسه ی اسطوره قابیل در وجدان و داستان ایرج بر گرفته از کتاب های افسانه قرون و شاهنامه به شناخت بینش های ملل گوناگون برای بیان یک ایده مشترک می پردازیم. همچنین از دیگر اهداف این پژوهش نشان دادن این مطلب است که قضاوت های ادبی همواره قابل اعتماد نیستند و در مواردی بر اثر قضاوت نادرست یک نویسنده ی بزرگ، که حاصل خوانشی سطحی می باشد، یک اثر ادبی چنان که باید به خوانندگان شناسانده نمی شود. بنابراین پیداست که نقش خواننده در ارائه ی قضاوت بسیار پررنگ است و در نقد نو سهم خواننده به منظور درک اثر ادبی در جایگاه اصلی و شایسته خود به اندازه ی سهم نویسنده دارای اهمیت است. در این پژوهش اسطوره قابیل به روایت هوگو و فردوسی نگاه خواننده را به سوی افقی جدید می گشاید که ثمره ی خوانشی عمیق می باشد، خوانشی که لایه های ژرف یک اثر را نشان می دهد. اسطوره انتخابی مورد بحث، در دو اثر، در قالب جامع تر حماسه گنجانده شده است و در نتیجه ی ادغام این دو ژانر، نویسنده از عنصر سمبولیسم بهره برده و یک داستان ضمنی را نیز به مخاطب انتقال می دهد. برای درک مفهوم اصلی این داستان و جایگاه و ارزش واقعی آن، دو اثر انتخابی از زوایای مختلف نقد اسطوره ای بررسی می شوند.
- Abstract
- De même que la nouvelle critique présente un nouveau regard pour aborder un texte, dans cette étude nous nous basons sur les nouvelles approches mythocritiques pour proposer un nouveau regard sur la littérature et changer ainsi les jugements que nous portons d’habitude sur une œuvre littéraire. La mythocritique qui est basée souvent sur la comparaison d’un mythe, soit avec le mythe originel soit avec un autre mythe, s’avère une approche pertinente dans cette recherche qui vise à comparer le mythe Caïn dans La Conscience et L’histoire d’Iraj extraits de La Légende des siècles et du Livre des Rois. A travers cette comparaison, la différence des mentalités chez les différentes nations et cultures se fait jour et nous constatons qu'une même idée, - ici un même mythe- peut rarement se formuler de façon identique chez deux peuples. Ensuite, nous essayons de montrer que les jugements ne sont pas toujours fiables, et même il se peut qu’un écrivain connu, après la lecture d’une œuvre, la sous-estime à mauvais escient, à cause d’une lecture légère et rapide. Donc il va de soi que l’affinité de l’intelligence du lecteur pourrait bel et bien se mettre en jeu pour valoriser une œuvre. Dans cette recherche, le mythe de Caïn, narré de deux manières selon Hugo et Ferdowsi, est un bon exemple pour inviter les lecteurs à lire autrement pour mieux comprendre les profondes couches d’une œuvre qui dérobe au regard d'un lecteur non-avisé bon nombres de secrets. Ces deux versions d’un seul mythe sont inclues dans la forme dominante de l’épopée, et cela donne lieu à un travail symbolique pour engendrer une autre histoire. Pour comprendre le vrai sens, la valeur et la véritable place de chaque œuvre, nous les analysons et comparons sous plusieurs angles de la nouvelle critique.