عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش روشهای مطالعه (خواندن بدون نوشتن،خط کشیدن زیر نکات مهم،یادداشت برداری و خلاصه نویسی)بر درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم کوهدشت




    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74259;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2457;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74259;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2457
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    چکیده: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش روشهای مطالعه بر درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی صورت گرفت. آزمودنی های این پژوهش شامل 60 نفر از دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 94-93 بودند. که بوسیله ی روش نمونه گیری تصادفی از 3 مدرسه انتخاب شدند که 30 نفر از آنها در گروه آزمایش و 30 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابتدا با استفاده از پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011)، برای گروه آزمایش و گروه کنترل پیش آزمون اجرا شد و سپس آموزش روشهای مطالعه بر روی گروه آزمایش در مدت 8 جلسه ی 45 دقیقه ای اجرا شد. در پایان با استفاده از سوالات درس علوم ارزشیابی بعمل آمده و در نهایت با استفاده از پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011)،پس آزمون اجرا شد. در این پژوهش روشهای مطالعه به عنوان متغیر مستقل و درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شد. برای آزمون فرضیه های پژوهشی از آزمون t استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش روشهای مطالعه بر درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی موثر است. و بین میزان درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آموزش دیده و گروه کنترل تفاوت معناداری وجوددارد. واژگان کلیدی: روشهای مطالعه، درگیری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی
    Abstract
    Abstract: This study was conducted with the aim of investigating the effect of teaching study techniques on academic engagement and achievement of sixth grade elementary students. The subjects of this study were 60 female sixth grade elementary students in Kuhdasht, Iran, during Academic Year 2015-16. They were selected from three schools using random sampling, 30 of whom were placed in case group and 30 in control group. First, pretest control was conducted for case and control groups using academic engagement questionnaire of Rio and Tseng (2011) and then teaching study techniques was performed for case group within eight 45-minute sessions. Finally, subjects were evaluated using science course questions and then posttest was conducted using academic engagement questionnaire of Rio and Tseng (2011). Study techniques were considered as independent variable and academic engagement and achievement were considered as dependent variables. T-test was employed to test research hypotheses. Results demonstrated that teaching study techniques affect academic engagement and achievement and there is a significant difference between the level of academic engagement and achievement of trained and control students. Keywords: Study methods; academic engagement; academic achievement