اثربخشی آموزش مبتنی بر مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73295;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2424;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73295;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2424
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- سمانه دهقان نژاد
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار صورت گرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و در چارچوب طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. گردآوری دادهها به کمک دو ابزار؛ الف- پرسشنامه سازگاری دانش آموزان (دبیرستانی ای. کا. پی. سینها و ار. پی. سین1993) ب- پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتاتز و همکاران(2007) صورت پذیرفت. بر این اساس از جامعه دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر هشتگرد یک نمونه 60 نفری با استفاده با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد و سپس آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر روی گروه آزمایش صورت گرفت. یک هفته پس از پایان آموزش گروه آزمایشی، مجددا آزمون برای هر دو گروه اجرا شد و دادههای حاصل در دو سطح توصیفی و سطح استنباطی (روش تحلیل کواریانس) تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر افزایش سازگاری و سرمایه روانشناختی و کلیه مؤلفههای آن شامل خودکارآمدی، امید، خوش بینی و تابآوری دانش آموزان نوجوان ناسازگار مؤثر است.
- Abstract
- The aim of current study was to recognize effect of positive thinking skill training on social maladjusted adolescent girls' social adjustment and psychological capital. Method this study was experimental and in framework of pre- and post-test plans with control group. It was measured by two questionnaires A: students' adjustment for high school (Sinha, & Sin 1993) B: Inventory Psychological Capital (Luthans, 2007). Accordingly, a 60-person sample of maladjusted adolescent girls in high schools of Hashtgerd City was elected using cluster sampling method. Then positive thinking skills training was provided for each group. The test was performed for both groups a week after end of training for experimental group and data obtained by descriptive statistics and data categorizing and in inferential level were investigated by covariance analysis method. Results of data analysis showed that training influence of positive thinking is effective on increase of adolescent students' adjustment , psychological capital and all component, as hope, optimism, self-efficiency, resiliency. Keywords: positive thinking, social adjustment, psychological capital, Adolescent Girls' social maladjustment.